W świecie technologii cyfrowych

Założenia projektu


Projekt umożliwi uczniom odkrycie cyfrowego świata i rozwój kompetencji cyfrowych. Uczniowie uświadomią sobie wszechobecność i wpływ technologii cyfrowych na życie człowieka oraz ich istotę w kontekście najbliższej przyszłości.

Realizacja


W okresie od listopada 2019 roku do maja 2020 roku grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej w Grąblewie wzięła udział w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020 (UL I 4-8). Zespół projektowy stanowiło 12 osób z klasy IV i klasy V. W ramach projektu, który otrzymał nazwę ,,W świecie technologii cyfrowych”, uczniowie zrealizowali szereg działań w celu rozwinięcia kompetencji cyfrowych. W ich realizacji pomogły materiały od organizatorów projektu.

Realizacja projektu przebiegała w trzech etapach. Etapem pierwszym było przygotowanie. Część ta polegała na zaplanowaniu i przygotowaniu do działań, czyli na wybraniu tematyki i ustaleniu nazwy projektu, ustaleniu sposobów i form pracy, określeniu celów projektu i etapów ich realizacji.

Cele projektu:



Kolejna fazą projektu było działanie, czyli realizacja założonych celów. W tym etapie wykonano następujące działania:  stworzono zadania i gry edukacyjne do wybranych przedmiotów z wykorzystaniem różnych stron internetowych (np. Quizizz, LearningApps, Quizlet)

Stworzone zadania i gry edukacyjne zostały przetestowane przez uczniów szkoły – stworzono modele robotów i konstrukcji z klocków Lego, które mogą pomagać ludziom i ułatwiać ich życie (np. wiatraczek na upalne dni, śmieciarka, łapacz owadów, robot sprzątający).

W stworzeniu robotów pomogło uprzednie poznanie podstaw programowania, które dostarczyła uczniom gra Scottie Go!

Stworzono modele instalacji symulujących działanie systemów inteligentnego miasta i domu (np. sygnalizacja świetlna), dzięki BeCreo.

Niestety, z powodu pandemii, nie udało się nakręcić filmików pokazujących wpływ technologii na życie człowieka, które miały być realizowane w grupach 3-osobowych. W zamian stworzono filmik podsumowujący przebieg całego projektu – FILM .

Ostatnim etapem była prezentacja i ocena efektów działań. Charakter tej fazy uległ zmianie, z powodu pandemii nie przeprowadzono zajęć pokazowych dla uczniów i rodziców. Określono następujące formy prezentacji efektów: filmik podsumowujący, post na profilu szkoły w mediach społecznościowych, wpis na stronie szkoły i artykuł na platformie projektu CSW.

Projekt przyczynił się do rozwinięcia kompetencji cyfrowych uczniów. Poznali oni nie tylko ciekawą formę nauki (zadania i gry interaktywne), ale również podstawy programowania i robotyki. Najciekawszym i zarazem najbardziej efektywnym działaniem okazało się tworzenie robotów, co potwierdzają zarówno uczniowie, jak i opiekun zespołu projektowego.

Multimedia

zdj1.jpgzdj2.jpgzdj3.jpg

zdj4.jpgzdj5.jpg

zdj6.jpgzdj7.jpg

zdj8.jpg

zdj15.jpgzdj13.jpgzdj14.jpg

Szkoła Podstawowa w Grablewie – profil społecznościowy


Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa w Grąblewie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Szymon Tomczak
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego: