Maria Skłodowska-Curie w cyfrowym świecie

Założenia projektu

——————————————-

Projekt ma celu zwiększenie kompetencji cyfrowych uczniów. Maria Skłodowska-Curie jest patronką naszej szkoły i ona stanowi oś projektu. Dzieci przy użyciu nowoczesnych technologii uczyły  się programowania i elementów robotyki.

Realizacja

—————————————-.

Maria Skłodowska nie brała tego, co dawał jej świat, ale głośno światu mówiła, czego pragnie – szukała szczęścia i spełnienia. Nic nie przyszło jej łatwo, każde spełnione marzenie okupione było ciężką pracą, ryzykownymi decyzjami i sprzeciwem wobec społecznych konwenansów. Urodziła się w świecie, który należał do mężczyzn, a to mężczyźni słuchali jej z podziwem. Nie miała pieniędzy, żeby opłacić studia, a została profesorem. Nie była wymarzoną synową, a odnalazła miłość – człowieka, z którym mogła dzielić pasję.  

 Dzieci z terenów wiejskich często stoją przed takim samym dylematem – przyjąć, co daje świat, albo zawalczyć o siebie. Nie mają mniej talentów niż ich rówieśnicy z dużych miast, ale często mają mniej pewność siebie. Nasza szkoła nosi imię polskiej noblistki, mam wrażenie, że to nie przypadek. Od najmłodszych lat obchodzimy dzień patrona, zapoznajemy dzieci z ikoną, chcemy żeby znali jej dokonania, ale również jej determinację, pracowitość, bezkompromisowość. Chcemy dzieciom pokazać, że warto mieć marzenia, że trzeba ciężko pracować, by je zrealizować. Przede wszystkim pokazujemy, ze warto o siebie zwalczyć. Możemy być swoimi największymi sojusznikami, albo największymi wrogami.

 Przed przystąpieniem do projektu, dzieci pytały: „dlaczego nie mamy na informatyce robotów, dlaczego mamy tylko stare komputery?” Faktycznie, tak nie powinno być. Branża IT to przecież przyszłość, szansa dla wielu na godne zarobki i rozwój. Pierwsze roboty edukacyjne kupiliśmy za pieniądze zdobyte przez samorząd uczniowski, później przystąpiliśmy do programu „Cyfrowa Szkoła”, uzyskaliśmy szybki Internet, organ prowadzący zakupił nową pracownię terminalową. Nareszcie stworzyliśmy dzieciom warunki odpowiednie do rozwijania swoich pasji i zainteresowań.

Gdy ruszyły zajęcia z „Cyfrowej Szkoły” bez większych problemów zadecydowaliśmy, że muszą kręcić się wokół autorytetu, którym niewątpliwie była Maria Skłodowska-Curie.  Rozpoczęliśmy od przypomnienia życia i dokonań noblistki, naszą wiedzę sprawdziliśmy w aplikacji Kahoot! Rywalizacja była zacięta i nie przerwał jej nawet dzwonek na przerwę. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie tablety, które otrzymaliśmy.  Na tym sprzęcie oraz za pomocą nowej pracowni postanowiliśmy poeksperymentować z grafiką komputerową i stworzyliśmy plakaty promujące nasz projekt.  Plakaty pojawiły się w całej szkole i niejeden z uczniów chciał dołączyć do naszego projektu – niestety mieliśmy już komplet.  Nasz zespół nie tracił poczucia humoru i zaczął tworzyć komiks o przygodach Marii. W tym momencie jej życiorys stał się tylko inspiracją i dużo było twórczości własnej, a jeszcze więcej śmiechu. 

Następnie płynnie przeszliśmy do nauki programowania, przypomnieliśmy sobie zasady działania programu Scratch i każdy z uczniów napisał program, który stał się cyfrową wizytówką Marii Skłodowskiej-Curie. 

W kolejnym etapie projektu wszyscy uczniowie wcielili się w rolę konstruktorów.  Składanie robotów było czasochłonne, ale też pokazło jak ważna jest praca zespołowa, precyzja i umiejętność logicznego myślenia.  Zadaniem robotów było odnalezienie polonu i radu oraz dostarczenie ich do państwa Curie. To była czysta przyjemność i każdy z uczestników chciał być tym, który przyczyni się do sukcesu misji.

Gdy już przypomnieliśmy sobie życie Marii, troszeczkę poeksperymentowaliśmy z grafiką komputerową i programowaniem, postanowiliśmy ruszyć w świat. Nauka bez zabawy zaczyna nudzić, a rozpoczynając projekt chcieliśmy fascynować i inspirować. Udało się zabrać nasz team do eksperymentarium w Łodzi.  Jest to ośrodek typu discovery center, w którym nauka nie ma tajemnic. Każdy może samodzielnie poznać i zrozumieć nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia poprzez zabawę. Tam nigdy nie jest nudno! Każdy może zmierzyć się z Einsteinem, sprawdzić możliwości swojego intelektu, przetestować poczucie humoru. Wyjazd połączyliśmy z udziałem w profesjonalnych warsztatach programowania.

Mieliśmy jeszcze wiele planów, ale pandemia nieco je pokrzyżowała. Ostatnie miesiące poświęciliśmy na zajęcia online i poznanie usługi G Suite dla Szkół i Uczelni.

Udział w programie dał wiele moim uczniom, rozbudził w nich ciekawość, pokazał nowe możliwości i nieznane dotąd opcje. Może ktoś z nich zostanie informatykiem, programistą lub grafikiem? A może nie, najważniejsze, żeby zawalczyli o siebie, mieli marzenia i dążyli do ich realizacji.

Uwadze czytelników polecam filmik podsumowujący nasze zmagania:

Multimedia

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Szkoła Podstaowa im. M. Skłodowskiej – Curie w Żukach
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Agnieszka Majda
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

  1. Katarzyna Burszewska 
  2. Filip Janisiak
  3. Aleksandra Koperska
  4. Jakub Kujawa
  5. Nikola Kujawa
  6. Martyna Kuras
  7. Joachim Marciniak
  8. Sandra Mozio
  9. Wiktor Piekarczyk
  10. Aleksandra Pietraszek
  11. Kamil Robak
  12. Oliwia Stefaniak 
  13. Szymon Synówka 
  14. Piotr Szymanowski 
  15. Wiktoria Śmigielska
  16. Piotr Wawrzyniak 
  17. Julia Wojtysiak