Misja na Marsa

Założenia projektu

——————————————-

Pytania problemowe projektu: Czy człowiek może skolonizować Marsa? Zanieczyszczenie wody, powietrza i ziemi zagraża coraz bardziej delikatnej równowadze biosfery, od której zależy los obecnych i przyszłych pokoleń. Globalne ocieplenie klimatu i jego skutki, rabunkowa eksploatacja złóż surowców naturalnych oraz wszechobecny plastik powodują, że los planety Ziemia jest zagrożony. Coraz częściej wzrok człowieka kieruje się ku górze, tam gdzie planety układu słonecznego wirują wokół swej najjaśniejszej gwiazdy. Szczególnie jedna z nich, nazywana Czerwoną Planetą, skupia uwagę naukowców. Mars, o nim bowiem mowa, jest rozważany przez większość uczonych, jako idealna planeta dla przyszłej kolonizacji. Niektórzy spekulują o możliwości terraformowania Marsa, by upodobnić go do Ziemi i umożliwić na nim istnienie ziemskich form życia bez dalszej pomocy z zewnątrz. „Dotarcie na Marsa jest ważne ponieważ jest to jedyna planeta w Układzie Słonecznym (nie licząc Ziemi), na której w pewnym momencie, w jakiejś formie mogło narodzić się życie. Planeta może podtrzymywać to życie nawet teraz, a na pewno może podtrzymać ludzkie życie, jeśli wysłani zostaną tam ludzie.” – powiedział Charles Bolden , administrator NASA. Głównym celem projektu „Misja na Marsa” jest zbudowanie przez uczniów makiety bazy kosmicznej na Marsie. Projekt będzie realizowany metodą projektu. Uczniowie zostaną podzieleni na 3 grupy, których zadaniem jest ścisła współpraca. Grupa I to „Architekci”. Ich zadaniem jest zaprojektowanie bazy na Marsie z uwzględnieniem potrzeb przebywających tam ludzi oraz wykonanie makiety powierzchni planety. Grupa II to „Projektanci”. Zadaniem tej grupy było stworzenie na platformie Tinkercad modeli 3D: budynków, maszyn, anten satelitarnych itp. oraz ich wydrukowanie na drukarce 3D -Skrivare. Grupa III to „Programiści”. Grupa miała za zadanie zbudowanie i zaprogramowanie robotów Lego Wedo 2.0 oraz Jimu do obsługi bazy na Marsie. Zestaw do programowania BeCreo został wykorzystany do regulowania ruchu na bazie (światła, czujniki odległości, dźwięku itd.). Zestawy Scottie Go! został wykorzystane do integracji grupy i zapoznania uczniów z programowaniem przy pomocy bloczków(klocków) z poleceniami.

Realizacja

—————————————-.

Witajcie! Oto my, wspaniała jedenastka z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Cieninie Kościelnym. Propozycje udziału w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020 otrzymaliśmy od Pana Artura Ostrowickiego, naszego nauczyciela matematyki. Nie zastanawialiśmy się ani chwili, tym bardziej, że tematyka projektu była tajemnicą, a my uwielbiamy niespodziankiJ Z niecierpliwością oczekiwaliśmy na zajęcia projektowe.


 

Nasze pierwsze spotkanie miało na celu integrację uczestników, czyli nasJ. Zabawa programowaniem blokowym z wykorzystaniem zestawu edukacyjnego Scottie Go była super! Atmosfera była wspaniała, a u niektórych z graczy pojawił się nawet pierwiastek rywalizacjiJ Czas minął bardzo szybko i niestety trzeba było iść do domu :).

Prawdziwą przygodę z projektem rozpoczęliśmy na drugim spotkaniu. Naszym zadaniem było wymyślenie tematu przewodniego projektu. Jedynym warunkiem, który musieliśmy spełnić to wykorzystanie zestawów Lego Wedo 2.0, Be Creo i Scottie Go! podczas jego realizacji. Pomysłów było bez liku ( z likiem też kilka). Prawdziwa burza mózgów z piorunamiJ,  baaaaaaardzo długa dyskusja, wiele argumentów za i przeciw i jest! Podjęliśmy decyzję, że tematem naszego projektu będzie wykorzystanie robotów podczas kolonizacji planety Mars.

Co było powodem naszej decyzji? To pomysł naszego kolegi Dominika, który interesuje się tym tematem. Wyjaśnił nam że zanieczyszczenie wody, powietrza i ziemi zagraża losowi obecnych i przyszłych pokoleń, a globalne ocieplenie klimatu i jego skutki, rabunkowa eksploatacja złóż surowców naturalnych oraz wszechobecny plastik powodują, że los planety Ziemia jest zagrożony. Uff, ale to mądre, ale jakże ważne! Poszukaliśmy informacji na ten temat i okazało się, że naukowcy coraz częściej myślą o tym, żeby skolonizować Marsa. Niestety warunki do życia  tam są niesprzyjające dla człowieka, więc postanowiono wysłać najpierw loty bezzałogowe, czyli roboty.  Bingo!!! O tym jak wybraliśmy temat naszego projektu, postanowiliśmy opowiedzieć w nagranym przez nas filmie pt. „Misja na Marsa”. Wszelkie podobieństwo do osób i zdarzeń jest czysto przypadkowe.

GŁÓWNYM CELEM projektu „Misja na Marsa” (który sformułował nasz mądry opiekun), było uświadomienie uczestnikom projektu, czyli nam,  zagrożeń płynących z ocieplenia klimatu oraz wskazanie możliwości wykorzystania technologii związanych z robotyką do poszukiwania alternatywnych dla  człowieka miejsc do życia na innych planetach. Jak Ci dorośli wymyślają takie mądre słowa???!!!

Z kolei głównym naszym zadaniem było zbudowanie makiety bazy kosmicznej na Marsie, z wykorzystaniem zdobytych w trakcie projektu wiadomości i umiejętności z zakresu programowania robotów oraz projektowania, modelowania i drukowania 3D. Zadania były realizowane metodą projektu.

Podzieliliśmy się więc  na 3 grupy, których zadaniem była ścisła współpraca.

  1. Grupa I to „Architekci”. Ich zadaniem było zaprojektowanie bazy na Marsie oraz wykonanie makiety powierzchni planety.
  2. Grupa II to „Projektanci”. Zadaniem tej grupy było stworzenie na platformie Tinkercad modeli 3D: budynków, maszyn, anten satelitarnych itp. oraz ich wydrukowanie na drukarce 3D   
  3. Grupa III to „Programiści”. Grupa ta miała za zadanie zbudowanie i zaprogramowanie robotów Lego Wedo 2.0 oraz Jimu do obsługi bazy na Marsie.  Zestaw do programowania BeCreo miał zostać wykorzystany do regulowania ruchu na bazie (światła).

Ostro wzięliśmy się do pracy. W ramach poszerzania swojej wiedzy o planetach układu słonecznego stworzyliśmy  w aplikacji Learningsapp quizy na temat  Marsa oraz wykorzystania robotów w kosmosie. Następnie rozwiązywaliśmy quizy naszych koleżanek i kolegów , a Mistrzem Wiedzy została Nikola. Nagroda była słodka…dla wszystkich :).

Nikola , Monia, Wika i Zuzia zaczęły projektować makietę Marsa. Styropianowy podkład został przykryty piaskiem marsjańskim (suchy tynk z jednego ze znanych marketów budowlanych), a z gipsu budowlanego (ten sam market) dziewczyny zaprojektowały słynne kratery marsjańskie. Zapomnieliśmy dodać, że styropian …też wiecie skąd.

 

Sebastian, Michał i Kacper wzięli się za projektowanie 3D na bezpłatnej platformie Tinkercad. „To nie takie proste”- powiedział Michał po 4 godzinach ocierając pot z czoła i wpatrując się w koślawy projekt lądownika marsjańskiego. A Sebastian z Tomkiem tylko smętnie pokiwali głowami przyznając mu rację. Powoli, acz ociężale, ruszyli jednak do przodu i projekty zaczęły robić wrażenie. Szczególnie na damskiej części uczestników. „Ochów” i „Achów” nie było końca. Nie ma to jak przystojni projektanci :).

Dominik, Tomek i Wiktor zagłębili się w tajniki budowania i programowania robotów. Dziewczyny też się zaangażowały i było im bardzo wesołoJ Jimu to roboty zakupione przez naszą procyfrową (jest takie słowo?) Panią Dyrektor, które kupuje uczniom naszej szkoły wszystkie nowinki cyfrowe na rynku. Dzięki niej mamy też w szkole drukarkę 3D. Chłopcy zaczęli jednak od Lego WeDo 2.0 i programowania blokowego. Przebrnęli przez wszystkie modele i stwierdzili, że do projektu przydadzą się wiatraczek produkujący energię elektryczną dla bazy i łazik, który poradzi sobie w trudnym terenie.

     

I wtedy nadszedł dzień, w którym zamknięto szkołę…:(.  

Sytuacja zagrożenia epidemicznego  spowodowała, że realizacja projektu uległa chwilowemu zawieszeniu, a następnie została wznowiona w innej formie, poprzez zdalne nauczanie. Na platformie Zoom uczyliśmy się budować i programować roboty, projektować 3D na platformie Tinkercad,. Dużo dyskutowaliśmy i rozwiązywaliśmy wspólnie  problemy.

Nasza „domowa” realizacja projektu „Misja na Marsa” przebiegała dość…opornie, ale staraliśmy się jak mogliśmy.

Zadaniem grupy I, Architektów, było zaprojektowanie bazy na Marsie  oraz wykonanie makiety powierzchni planety. Udało nam się  w całości ją zaprojektować, ale tylko częściowo zbudowaćL Ale oranżeria z roślinami produkującymi tlen zrobiła różnicę! Nikola, Zuzia, Monia i Wiktoria przy pracy. 

 

Zadaniem Projektantów było stworzenie na platformie Tinkercad modeli 3D: budynków, anten satelitarnych itp. oraz ich wydrukowanie na drukarce 3D. Udało nam się zaprojektować elementy hangaru, pojemniki na próbki powierzchni Marsa oraz litery składające się na tytuł naszego projektu. 
„Programiści” mieli za zadanie zbudowanie i zaprogramowanie robotów Lego Wedo 2.0 oraz Jimu do obsługi bazy na Marsie. Zbudowaliśmy robota transportera, wiatrak produkujący prąd na potrzeby bazy, robota przewożącego próbki skał,  robota budującego hangar oraz robota „woła” przeciągającego ciężkie przedmioty. Praca ta nie była prosta, ale dostarczyła Nam dużo frajdy:). !!!


Przy pracy: Wiktor, Monia, Pati i Nicola, reporter- Dominik.

  

Nad wykorzystaniem czujników zestawu edukacyjnego Lego WeDo 2.0. pracował w zaciszu domowej kuchni nasz czołowy programista Dominik.

Zestawy BeCreo postanowiliśmy wykorzystać do regulowania ruchu na bazie poprzez zaprogramowanie sygnalizacji świetlnej. Oto próbki naszej pracy, które dziewczyny nazwały „pierwsze koty za płoty”J. Dużo bardziej zaawansowany projekt sygnalizacji zaprezentował Tomek . Dziewczyny były niepocieszone.:(.

Ze względów epidemicznych, po powrocie do szkoły we wrześniu 2020 r. mieliśmy ograniczone możliwości kontynuowania projektu. Postanowiliśmy więc wraz z opiekunem złożyć w całość wszystkie wykonane do tej pory elementy. W ten sposób powstała nasza Baza na Marsie. Na pewno nie taka jaka sobie wymarzyliśmy, ale taka jaką na dzień dzisiejszym byliśmy w stanie zbudować. Jesteśmy dumni z tego co osiągnęliśmy, a wspólnie spędzony czas na długo pozostanie z nami, szczególnie w tak trudnej dla wszystkich sytuacji. Pod linkiem znajduje się film pokazujący efekt końcowy. Zapraszamy do oglądania!Naprawdę warto!!! Na zakończenie pozdrawiamy serdecznie wszystkich czytających nasz artykuł i mamy nadzieję, że się Wam spodobał! A cyfowej Wielkopolsce 2020 dziękujemy za możliwość udziału w tak ekscytującym projekcie. Do widzenia!!! A może do zobaczenia…?

 

 

Multimedia

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Września 1939 r. w Cieninie Kościelnym
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Artur Ostrowicki
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

  1. Tomasz Andrzejak
  2. Patrycja Dębowska
  3. Igor Imbiorowicz
  4. Nikola Jamruszka
  5. Sebastian Kanafa
  6. Monika Kaszuba – Kraska
  7. Kacper Korczak
  8. Michał Pałucki
  9. Zuzanna Perlińska
  10. Dominik Wesolek
  11. Wiktor Wolniewicz
  12. Wiktoria Mrugalska