Programowanie jest OK

Założenia projektu

——————————————-

Celem projektu było rozwijanie u uczniów uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.

Realizacja

—————————————-

W roku szkolnym 2019/2020 rozpoczęła się przygoda z robotyką uczniów klasy V c Zespołu Szkół im. Janusza Korczaka w Szydłowie. Organizacja zajęć z robotyki miała na celu oswajanie dzieci z najnowszymi technologiami poprzez kreatywną i wymagającą znacznego zaangażowania zabawę. Pierwsze zajęcia były poświęcone kodowaniu przy pomocy kart pracy z projektu „Uczymy dzieci programować” autorstwa p. Anny Siwić oraz organizacji Edu-Sens.

Celem zajęć było  wprowadzanie uczniów w świat programowania i robotyki, oswajanie z nowoczesną technologią poprzez doświadczenia i zabawę. Dążyliśmy do tego, by dzieci uczyły się prawidłowo tworzyć kod, żeby myślały, doświadczały, poszukiwały oraz kreatywnie i odważnie patrzyły na świat. Aktywność na zajęciach uczyła dzieci współpracy w grupie, wytrwałości, budowania wspólnego pola uwagi, twórczych i kreatywnych sposobów spędzania wolnego czasu, a także innowacyjnego podejścia do realizacji treści z podstawy programowej. Uczniowie realizujący zajęcia projektowali trasy przejścia, drogi dojścia do celu, musieli sprostać wielu innym angażującym zadaniom.

Przy realizacji zaplanowanych ćwiczeń wykorzystywaliśmy roboty edukacyjne Ozoboty, które sprawdzały poprawność kodowania wyznaczonych tras.


 

    

Kolejnym etapem realizacji naszego projektu była zabawa ze Scottie Go! Podczas zaplanowanej w listopadzie Nocy z robotyką do rozgrywek zaprosiliśmy uczniów z równoległej klasy. Rywalizacja pomiędzy zespołami odbywała się zgodnie z zasadami fary play i trwała niemalże całą noc. Nie brakowało kreatywności, uśmiechu, zaangażowania, pozytywnej energii i przede wszystkim dobrej zabawy. Nauka w takich warunkach sprzyjała zdobywaniu nowych umiejętności oraz rozwijaniu nabytych już zdolności. Chłonne umysły najmłodszych można było w skuteczny sposób zapełniać wartościową wiedzą. Podczas tak nietypowych zajęć przybliżyliśmy dzieciom zagadnienia z dziedziny robotyki, ale także pozwoliliśmy rozwijać w nich chęć do tworzenia własnych oryginalnych rozwiązań. Dopiero nad ranem, po wyczerpujących bojach, młodzieży udało się zasnąć.

      

 

  

W ramach projektu placówka otrzymała zestawy BeCREO TECHNOLOGIES.  To nowoczesne, interaktywne narzędzia edukacyjne, które pomogły w nauce kodowania oraz tworzenia inteligentnych instalacji elektrycznych. Przy pomocy modułowego zestawu do nauki podstaw programowania i mechatroniki składającego się z rozbudowanej aplikacji w formule kursu i modułów elektronicznych, uczniowie programowali działania. Aplikacja pozwalała na tworzenie programów z wykorzystaniem bloczków oraz tekstów w trzech trybach pracy: trybie kursu, wyzwań (projekty edukacyjne) i pracy dowolnej. Uczniowie spędzili kilka godzin nad pracą projektową, bawiąc się  i ucząc, pokonując krok po kroku drogę od prostych zadań po zaawansowane wyzwania.

    

Najwięcej uciech uczniom sprawiły zestawy LEGO® Education WeDo 2.0. Zarówno chłopcy jak i dziewczęta chętnie projektowali kolejne modele z klocków. Bardzo ubolewaliśmy nad tym, że otrzymaliśmy tylko dwa takie zastawy i musieliśmy sprawiedliwie dzielić zadania, aby każdy z uczestników w równym stopniu mógł się nacieszyć budowaniem z klocków. Podczas pracy zespoły rywalizowały ze sobą w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

     

Zawieszenie zajęć nie pozwoliło nam w sposób stacjonarny dokończyć projektu. Ale nie doprowadziło do  braku kontaktu członków zespołu. Za pomocą aplikacji Cisco Webex systematycznie kontynuowaliśmy zajęcia. Szkoła posiada na wyposażeniu pięć zestawów do składania robotów LofiRobot, które postanowiliśmy wykorzystać. Uczniowie podzielili się na zespoły i po zdalnym połączeniu próbowali z powyższych zestawów wykonać swoje roboty. Każdy powstały projekt został nazwany: Zenek, Młynek, Pędzidło, Goryl Fredo oraz Łazik. Przy powstawaniu projektów dużą role odegrali rodzice, którzy włączyli się w nasz projekt, serdecznie im za to dziękujemy. Ponieważ nie dane nam było wrócić do szkoły do końca czerwca, więc podsumowanie projektu przenieśliśmy na wrzesień tego roku. Stosując się wszelkich zaleceń GIS oraz rekomendacji sanepidu, trójka uczniów grupy projektowej zabrała swoje roboty i zaprezentowała je w innych klasach. Otrzymaliśmy gromkie brawa za wysiłek włożony w wykonanie tego zadania. Po prezentacji wielu uczniów chciało się zapisać na tak ciekawe zajęcia, ale niestety nasz projekt się już kończy.

 

Gdy jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia, w pracy z dziećmi mogą powstać niesamowite konstrukcje. Takie zajęcia dodatkowe dla dzieci są odskocznią od rzeczywistości oraz standardowej edukacji. Wiemy, że w każdym dziecku drzemie ogromny potencjał. Pokazaliśmy, że można spędzić aktywnie czas i czegoś się nauczyć także w grze, zabawie lub przy pomocy klocków czy sprzętu elektronicznego, kiedy to nauka staje się wspaniałą zabawą, a kolejne wyzwania nie męczą a inspirują do szukania oryginalnych rozwiązań. Smartfony, tablety lub komputery nie muszą być utożsamiane wyłącznie z oglądaniem przez dzieci filmów lub z grami. Pokazaliśmy, że młodzież może korzystać ze sprzętu elektronicznego, dobrze się bawić, a przy tym zrozumieć funkcjonowanie danych modułów i aplikacji. Branża IT cały czas się rozwija, a jej naukę można rozpocząć już od najmłodszych lat. Nauka kodowania angażuje kreatywne i logiczne myślenie, uczy pracy w zespole, wpływa na zdolności poznawcze i analityczne, a także pozwala wychodzić poza znane schematy oraz poszukiwać ciekawych rozwiązań.

Multimedia











—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. J. Korczaka w Szydłowie – Szkoła Podstawowa
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Anna Andrzejczak
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

  1. Igor Błoch
  2. Igor Borowiecki
  3. Marcel Hauzer
  4. Gabriela Jagła
  5. Jerzy Jagła
  6. Fabian Jastrzębski
  7. Wiktoria Kępczyńska
  8. Dobrosława Łądkowska
  9. Michał Magalski
  10. Zofia Opszańska
  11. Nikola Paszko
  12. Michał Pikulik
  13. Izabela Sobieralska
  14. Patryk Szynkaruk
  15. Julia Wiza
  16. Paweł Pożarycki
  17. Hubert Hawrylczak
  18. Jakub Szczepaniak