Uczniowskie laboratoria cyfrowe
Założenia projektu
——————————————-
Projektowa podróż po nowe umiejętności cyfrowe. Eksploracja cyberprzestrzeni po wysokie kompetencje interdyscyplinarne oparte na technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Realizacja
—————————————-.
W projekcie uczniowskie laboratoria cyfrowe wyruszyliśmy w podróż po nowe, nie znane cyber miejsca. Postanowiliśmy eksplorować nieznane instrumentaria cyberprzestrzeni. Spakowaliśmy w plecaki ciekawość, chęci, motywację, zaangażowanie i kulturę osobistą. Wsiedliśmy do cyber autobusu pełnego młodych, zdolnych, różnorodnych ludzi. Na naszej podróżnej mapie określiliśmy cele. Znalazły się tam różne przystanki, na których mieliśmy okazję poznawać najnowsze technologie w edukacji. I tak oto, przez kilka miesięcy podróżowaliśmy i poznawaliśmy instrumentarium cyberprzestrzeni. Poznaliśmy Lego Education. To właśnie z wykorzystaniem tego narzędzia nauczyliśmy się budowania prostych robotów i realizowaliśmy projekty badawcze. Mieliśmy możliwość prowadzić ciekawe lekcje, angażując uwagę i myślenie kolegów i koleżanek. Składająca się z kartonowych klocków gra edukacyjna ScottiGo, wprowadziła nas w świat komend, których układanie stanowiło odpowiednik tworzenia określonych algorytmów.
Dzięki wielopoziomowości rozwijaliśmy się zgodnie z naszymi możliwościami i predyspozycjami. Dzięki projektowi doświadczyliśmy rozszerzonej rzeczywistości z wykorzystaniem Merge Cube. Mieliśmy okazje poznać fascynujące miejsca, obiekty, które obserwowaliśmy z wykorzystaniem technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. To właśnie ta przestrzeń, w której mogliśmy sięgać, gdzie wzrok nie sięga. Dzięki wykorzystaniu BeCreo, zrozumieliśmy podstaw programowania i mechatroniki. Program rozbudził naszą ciekawość poznawczą. Jest to przyrząd, do którego wraca się z zaciekawieniem i wielkim zapałem. Natomiast aplikacja Kahoot pozwoliła nam na kształtowanie kompetencji cyfrowych z wykorzystaniem metod aktywizujących uczniów i w dodatku w bogatym środowisku technologicznym. Ta aplikacja przyprawiała nas o wiele pozytywnych emocji. Świat kodów Plikers, które na pierwszy rzut oka wyglądały przerażająco, okazał się ciekawym narzędziem do eksplorowania cyberświata. W tym szaleństwie jest metoda do zaangażowania ucznia w proces edukacji.
Okazało się, że nie taki plickers straszny jak go malują. Smartfon – urządzenie, z którym nie rozstaliśmy się do dnia dzisiejszego. Bo przecież smartfon ma dzisiaj moc komputera. Zrobiliśmy też z prywatnego smartfona urządzenie do codziennej nauki. Zorganizowaliśmy szereg kampanii społecznych. Wykorzystaliśmy go do rozwijania i promowania talentów uczniowskich. W trakcie trwania projektu podjęliśmy szereg interdyscyplinarnych działań, które służyły wzajemnemu oddziaływaniu, by wzbudzać emocje, co gwarantowało skuteczność nauczania i zainteresowanie zajęciami. To czas, w którym uczeń mógł się przekonać, że wiedza, którą posiada, do czegoś się przyda. Co więcej, zostaje utrwalona. Pozytywne doświadczenia związane z przekonaniem o użyteczności własnej wiedzy pozwalają odkryć uczniowi, że warto uczyć się przez całe życie. Rozwój jest drogą do osiągania sukcesów.
W trakcie naszej cyber podróży mogliśmy poznawać, doświadczać ale i wymieniać się wiedzą oraz doświadczeniem. To właśnie tu poznawaliśmy nowych, ciekawych ludzi oraz stawialiśmy kierwsze kroki jako eksperci. Wykazanie się wiedzą i umiejętnościami podczas różnych pokazów motywowało nas do dalszego działania i stwarzało możliwości do ciekawej dyskusji wielopokoleniowej, podczas której budowaliśmy nową relację partnerską. To właśnie tu przełamywaliśmy bariery, uczyliśmy się siebie nawzajem, nabywaliśmy kompetencje, doświadczaliśmy i spędzaliśmy miło czas.
Ta podróż choć dobiega końca, z całą pewnością jest dopiero początkiem do kolejnych spotkań eksploratorów cyberprzestrzeni.
Multimedia
—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Ks. Dra B. Domańskiego w Zakrzewie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: prowadzący Piotr Buława
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
- Jakub Malczewski
- Jakub Paszko
- Artur Piszczek
- Stanisław Przymuszała
- Oskar Duńka
- Jan Graczkowski
- Nikodem Judziński
- Michalina Pasisz
- Aleksandra Brzezinska
- Daria Jędrzejewska
- Kacper Kelich
- Klaudia Kuster
- Julia Przybyła
- Martyna Massel
- Jakub Górecki