Mistrzowie kodowania

Założenia projektu

——————————————-

Uczniowie poznali podstawy programowania z użyciem mat edukacyjnych, ozobotów, klocków LEGO WeDo 2.0. Projekt rozwinął kompetencje informatyczne, zdolność kreatywnego rozwiązywania problemów, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, wyobraźni i wnioskowania, umiejętności komunikowania się, współdziałania w zespole.

Realizacja

—————————————-

Projekt Ozoboty

Współczesny człowiek wykonuje coraz więcej zadań wspólnie z innymi. Wspólnie z uczniami opracowaliśmy zasady współpracy:

1. Obowiązki członków grupy:

2. Role zadaniowe w grupie do wykonania:

3. Role ważne dla rozwoju grupy:


Omówiono zalety pracy w grupie:

Ćwiczenie: jak stworzyć fajny zespół.

Było to ćwiczenie podsumowujące zajęcia. Celem ćwiczenia było pobudzenie  uczniów do myślenia oraz refleksji, że każdy z nich ma wpływ na działanie grupy. Uczniowie zostali podzieleni na 4 osobowe zespoły. Zadaniem każdego zespołu, była odpowiedź na pytanie:

Co możemy zrobić, aby w naszej grupie było fajnie? Następnie propozycje zgłaszane przez grupy zostały zapisane na karcie.

  1. Możemy stawiać sobie wspólne cele i razem je realizować.
  2. Pamiętamy o tym, że wszyscy mam wspólny cel.
  3. Rozmawiamy ze sobą w taki sposób, aby nikogo nie obrazić.
  4. Dzielimy zadania do wykonania tak, aby każdy wiedział za co jest odpowiedzialny.
  5. Jeżeli podczas zadania pojawi się jakaś trudność, wspólnie wymyślamy sposób jak ją pokonać.

img_20200928_133341.jpg

img_20200928_133341.jpg

 

Poznajemy Ozobota

Nawiązujemy do roli robotów w codziennym życiu. Uczniowie wymieniają, gdzie stosuje się roboty. Pytamy, jak sobie wyobrażają robota, czy wiedzą, na jakiej zasadzie on działa?

Wyjaśniamy czym jest Ozobot – jest miniaturowym robotem, najmniejszym swego rodzaju, który może jednak robić wiele rzeczy:

  1. Ozobot może jeździć po liniach. Rysujemy linię, umieszczamy na niej Ozobota, a on będzie podążał jej śladem. Polecenie – narysujcie czarną linię (ok. 6mm szerokości) na białej kartce papieru. Włączcie Ozobota wciskając przycisk zasilania umieszczony na jego boku. Postawcie Ozobota na linii. Jak to działa? Obróćcie Ozobota i sprawdźcie, co znajduje się pod spodem. Widzicie tam 5 otworów, z których wydobywa się światło. W każdym z tych otworów jest umieszczony czujnik optyczny. Te czujniki, to oczy Ozobota. Każdy z czujników wykrywa jak jasny jest papier znajdujący się pod nim. W ten sposób, Ozobot widzi, gdzie papier jest biały, a gdzie czarny i w konsekwencji może rozpoznać, gdzie jest linia.
  2. Jak dbać o Ozobota? Może się zdarzyć, że Ozobot zacznie się dziwnie zachowywać. Na przykład, może przestać podążać za liniami. Aby temu zapobiec, za każdym razem gdy rozpoczynacie zabawę z Ozobotem, zmieniacie miejsce zabawy lub rodzaj podłoża, wykonajcie następujące czynności:

 

Możecie wydawać Ozobotowi polecenia

Za pomocą kolorów możecie wydawać Ozobotowi konkretne polecenia. Zacznijcie od najprostszych poleceń określających szybkość z jaką ma się poruszać Ozobot. Wykorzystajcie wydruk #2. Pokolorujcie puste kratki kolorami [czerwony, czarny, czerwony], [niebieski, czarny, niebieski], [czerwony, niebieski, czerwony], [niebieski, zielony, niebieski] -­‐ daną kombinację kolorów wpiszcie w dowolne 3 kratki. Umieśćcie Ozobota na linii i przekonajcie się jak Ozobot rozumie te zestawy kolorów.

Właśnie narysowałeś na papierze komendy (kody), które Ozobot może zrozumieć.

Ozobot jadąc po linii zauważa sekwencje kolorów-­‐ odczytuje ją jako polecenie “jedź wolno”, ponieważ tak został zaprogramowany w fabryce. Jak już pewnie zauważyliście, pozostałe kody oznaczają “jedź szybko”, “pauza 3 sek.” oraz  “turbo prędkość”. (Uwaga dla Nauczyciela: Jeżeli kody zostaną użyte naprzemiennie -­‐ “jedź wolno”, “jedź szybko” będzie widać wyraźną różnicę w prędkości poruszania się Ozobota. Istnieje jeszcze wiele innych kodów, które rozumie Ozobot. Spójrzcie na tablicę oznaczeń OzoCode, aby poznać niektóre z nich. Opcjonalnie: weźcie czystą kartkę papieru i wypróbujcie niektóre z tych kodów. Pamiętajcie, aby przed i po każdym kodzie narysować czarną linię. 

Kolejność ma znaczenie

Wykorzystajcie wydruk #3: Postawcie Ozobota na torze w dowolnym miejscu i zaobserwujcie, które ruchy Ozobot odczytuje. Te 4 kody stanowią tak zwane “super-­‐ ruchy” z tablicy z zestawieniem OzoKodów. Zauważcie, że kod “tornado” jest odwróceniem ruchu “rotacja”, a ruch “zygzak” odwróceniem ruchu “spacer w tył”. Możecie zobaczyć na przygotowanym torze, jak to działa: jeśli Ozobot odczytuje kod [czerwony, zielony, czerwony, zielony]wtedy wykonuje ruch tornado. Jeśli Ozobot widzi kod z odwróconymi kolorami zaczyna się obracać (ruch rotacja).

Niektóre kody są symetryczne, na przykład  “ jedź wolno” lub “jedź szybko” wtedy nie ma znaczenia, od której strony Ozobot będzie je odczytywał.

Uczniowie ćwiczą kody na karcie Labirynt oraz Wesoła pszczółka.

img_20200925_121754.jpg

img_20200925_121754.jpg

 

img_20191126_132400.jpg

img_20191126_132400.jpg

 

img_20191126_132400.jpg

img_20191126_132400.jpg

 

Nasza szkoła, nasza klasa

Na tych zajęciach uczniowie poznawali pomieszczenia znajdujące się w szkole i ich przeznaczenie. Poznawali zasady obowiązujące w szkole. Wie, że reakcja robota zależna jest od wyglądu trasy , którą się przemieszcza. Uczyli się współpracować w zespole i szukać różnych sposobów rozwiązywania napotkanych problemów.

img_20200925_121754.jpg

img_20200925_121754.jpg

 

img_20191126_132400.jpg

img_20191126_132400.jpg

 

Tworzenie trasy do szkoły.

Wyjaśniono uczniom zasady bezpiecznego poruszania się po drodze, bezpiecznego przejścia przez jezdnię.

Uczymy uczniów używania właściwej sekwencji kolorów, aby zaprogramować robota. Uczniowie wiedzą, że robot podąża za linią, a kody wskazujące kierunek poruszania się na skrzyżowaniu, wstawia się w trasę wyłącznie przed rozgałęzieniem drogi.

Uczniowie wiedzą, że Ozoboty najeżdżając na linię w kolorze: niebieskim, zielonym i czerwonym zapala lampkę LED w odpowiednim kolorze na swojej kopule. Jak to działa? Właściwie, sensorem wykrywającym kolor jest sensor umieszczony na środku. Może on wykrywać czerwony, zielony i niebieski kolor. Te trzy kolory są kolorami podstawowymi, w związku z tym można z nich utworzyć każdy inny kolor, dzięki temu Ozobot widzi niemal wszystkie kolory.

img_20200925_121754.jpg

img_20200925_121754.jpg

 

Miasto moich marzeń.

Na zajęciach uczniowie mieli zaprojektować i zaprogramować miasto swoich marzeń. Omówiono z uczniami co w takim mieście powinno się znajdować. Wykorzystując urządzenia mobilne z dostępem do Internetu, wyszukiwali informacji potrzebnych do zaprojektowania miasta marzeń. Przypomniano zasady rysowania linii i wstawiania kodów.

img_20200925_121754.jpg

img_20200925_121754.jpg

 

img_20200925_121754.jpg

img_20200925_121754.jpg

 

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. gen. Władysława Andersa w Jaroszewicach Grodzieckich
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Karol Gołza
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

  1. Wiktoria Bawolska
  2. Maurycy Cieślak
  3. Nadia Dziekanowicz
  4. Kacper Jasiak
  5. Ksawery Kałużny
  6. Tatiana Kostro
  7. Igor Ligocki
  8. Konrad Logdański
  9. Emilia Mądrzecka
  10. Martyna Miętkiewicz
  11. Amelia Pawlik
  12. Szymon Piotrowski
  13. Antoni Śmigielski
  14. Iga  Tarczyńska
  15. Miłosz Wawrzyniak
  16. Bogusz Wawrzyniak