Ja i moja mała Ojczyzna

Założenia projektu
—————————————-

Projekt ma na celu przedstawienie uczestników i ich otoczenia. Chcielibyśmy przedstawić siebie oraz miejsce, w którym mieszkamy, uczymy się i spędzamy nasz czas wolny, czyli naszą małą Ojczyznę. Chcemy pokazać innym piękno naszego miasta i gminy oraz szkołę, w której uczymy się jak być dobrymi Polakami. Nasza szkoła ma wieloletnie tradycje, aktualnie obchodzimy 150 – lecie szkoły oraz 115 – lecie strajku dzieci, które są naszym patronem. Celem projektu jest też rozbudzenie zainteresowania uczniów technologią TIK i jej wykorzystaniem do dokumentowania zajęć, ważnych chwil oraz tworzenia finalnych prezentacji podsumowujących naszą pracę. Ważne jest też zwrócenie uwagi, uświadomienie młodym ludziom, jak wiele niebezpieczeństw czyha na nich w cyberprzestrzeni, którą Oni tak bardzo lubią, z którą niestety wielokrotnie utożsamiają się. Chcemy wykorzystać w naszej prezentacji klocki Lego, bo najlepsze efekty osiągamy, gdy nauka i dobra zabawa idą ze sobą w parze.   

Realizacja 
—————————————-

Od listopada 2021 do maja 2022 r. realizowaliśmy projekt „Ja i moja mała Ojczyzna” w ramach projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020”. Jest to projekt Samorządu Województwa Wielkopolskiego, realizowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. W ramach projektu można było realizować sześć podprojektów edukacyjnych – nasza szkoła wybrała Uczniowskie Laboratoria Informatyczne. 
Dzięki udziałowi w projekcie szkoła wzbogaciła się o nowe pomoce dydaktyczne: tablety, laptop, aparat cyfrowy, klocki Lego Education Spike, edukacyjną kostkę rozszerzonej rzeczywistości – Merge Cube, gry Scottie Go!, zestawy BeCreo.
Projekt realizowało 18 uczniów klas 4 – 8. Naszą pracę zaczęliśmy od poznania pojęcia projektu, etapów realizacji, roli jaką pełnią w nim uczniowie oraz korzyści płynącymi z pracy w projekcie. Ustaliliśmy grupy odpowiedzialne za poszczególne zadania, przygotowaliśmy chmurę obliczeniową do gromadzenia i przechowywania materiałów (W związku z istniejącą sytuacją pandemiczną korzystaliśmy z platformy Office 365, którą niektórzy dzięki zdalnej edukacji, już trochę poznali.)
Zainstalowaliśmy oprogramowanie niezbędne do dalszej pracy. Poznaliśmy platformę Canva, w której między innymi stworzyliśmy kartki świąteczne z życzeniami dla koleżanek i kolegów (prezentowane były na szkolnej stronie internetowej oraz wirtualnej gazetce w korytarzu szkolnym), stworzone też były życzenia dla Kornelki w ramach innego projektu „Wspólnie gramy o wrażliwość”. Czyli realizujemy pierwszą część projektu „Ja” – rozwijamy się, zdobywamy nowe umiejętności.  

 

Poniżej kilka kartek świątecznych (wersja ruchoma) wykonanych w Canvie:

 

Poznane narzędzie Canva wykorzystaliśmy do zaprezentowania siebie:

 

Postanowiliśmy oderwać się od komputerów i pobawić klockami Lego Education Spike – nauka i zabawa „2 w 1” oraz poznać możliwości kostki Merge Cube. Uczyliśmy się też programować z kosmitą Scottiem w grze Scottie GO!

W obecnych czasach, niestety wiele godzin spędzamy w wirtualnym świecie, dlatego ważna jest świadomość, czyhających w nim niebezpieczeństw. Zgłębialiśmy wiedzę na ten temat, a jej efektem oraz nowo nabytych umiejętności były gry i zabawy z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu przygotowane dla innych uczniów w aplikacji LearningApps.

Oto linki do niektórych z nich:
 Milionerzy
 Wisielec
 Krzyżówka
 Milionerzy
 Puzzle
 Test jednokrotnego wyboru
 Puzzle
 Wisielec
 Pary

Zdobywając nowe umiejętności poznaliśmy aplikację genial.ly. Przygotowaliśmy w niej m. in pozdrowienia.

Pozdrowienia w genial.ly

Rozbudzając zainteresowania technologią TIK, nie zapominaliśmy o świecie realnym o środowisku w którym żyjemy. Dlatego w czasie spacerów fotografowaliśmy nasze otoczenie (wykorzystywaliśmy do tego, nie tylko nasze telefony, ale również otrzymany aparat cyfrowy), poznawaliśmy historię miasta i szkoły, czyli naszej małej Ojczyzny. Wymienialiśmy się wiedzą usłyszaną od rodziców i dziadków o naszym pięknym mieście Koźminie Wlkp., jak również szukaliśmy w „oceanie informacji” jakim jest internet. Poznaniu historii szkoły sprzyjały obchody 150 lecia szkoły oraz 115 rocznicy strajku dzieci, które są patronem szkoły. Zdobyte wiadomości i umiejętności z technologii TIK wykorzystaliśmy do stworzenia filmiku o szkole oraz prezentacji podsumowującej nasz projekt.
Efektami pracy chwaliliśmy się na stronie szkoły oraz szkolnym facebooku, w gronie koleżanek i kolegów oraz rodziców, na jednych z zajęć gościliśmy Dyrektora naszej szkoły.

Film o szkole

Na zakończenie pracy z projektem, jako nagrodę, nasz opiekun zorganizował wycieczkę do Centrum Szyfrów Enigma w Poznaniu. Pobyt w Centrum wspominamy jako wspaniałą przygodę, która również nas wiele nauczyła, a jak się bawiliśmy popatrzcie sami.  

„I tak się trudno rozstać…” – nasze refleksje.

Jakie były zajęcia i projekt?

menti_podsumowanie.jpg

Prezentacja podsumowująca projekt „Ja i moja mała Ojczyzna” – pokazaliśmy naszą szkołę, miasto, w którym żyjemy oraz siebie i nasze umiejętności, które zdobyliśmy podczas realizacji projektu.

—————————————-

Zespół projektowy 

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Strajku Dzieci Koźmińskich 1906/1907 w Koźminie Wielkopolskim
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Elżbieta Wojtkowiak
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego: 
Izabela Brenk
Dawid Dykcik
Kamil Kląskała
Franciszek Kordek
Daria Kołaczkowska
Marlena Kołaczkowska
Zuzanna Kuzia
Agata Maciejewska
Mateusz Mazurowski
Maja Mucha
Matylda Nabzdyk
Zuzanna Naskręt
Jan Nowakowski
Przemysław Pietrzak
Tadeusz Polowczyk
Alan Ratajczyk
Mateusz Tokarski
Zofia Wypuszcz