Starcie mechanicznych tytanów

Założenia projektu

Projekt miał na celu rozwinąć kompetencje cyfrowe uczestników z zakresu obsługi i praktycznego zastosowania nowych technologii. Podczas zajęć uczniowie zostali zapoznani z obsługą programu „Cura” służącym do projektowania i obróbki modeli w 3D. Wybrane modele przygotowane przez uczestników były następnie drukowane za pomocą drukarki 3D Creality Ender 5 PRO. Następnie uczniowie zostali zapoznani z budową i programowaniem podstawowych robotów za pomocą zestawu LEGO Education Spike.

Realizacja

Rozpoczęcie zajęć projektowych z początku nie należało do najprostszych z uwagi na obowiązujące obostrzenia epidemiologiczne oraz liczne kwarantanny. Z uwagi na to, zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie części zajęć zdalnie. Za pomocą aplikacji „Zoom” zorganizowaliśmy szkolenie z zakresu obsługi aplikacji „Cura”, która służy do projektowania oraz obróbki modeli 3D. Uczestnicy zostali zapoznani z podstawowymi funkcjami aplikacji dzięki czemu poznali proces tworzenia nowego modelu 3D oraz sposobu ich obróbki.

cura1.jpg cura2.jpg cura3.jpg 

Aby sprawdzić swoje nowo nabyte umiejętności z dziedziny projektowania modeli 3D potrzebny był odpowiedni sprzęt, na którym uczniowie będa mogli wykonać swoje projekty. Do tego została wykorzystana drukarka 3D Creality Ender 5 PRO. Dodatkowo, aby mieć pełną świadomość z budowy i działania tego sprzętu, uczniowie samodzielnie przystąpili do składania i kalibrowania drukarki. Dzięki temu mieli pełną wiedzę z zakresu możliwości, a także ograniczeń sprzętu podczas pracy.

img_20220115_133450.jpg img_20220115_133457.jpg  img_20220115_133518.jpg img_20220115_133529.jpg img_20220115_133643.jpg img_20220115_133651.jpg img_20220115_133901.jpg img_20220115_134325.jpg img_20220115_135349.jpg img_20220115_135744.jpg img_20220115_142432.jpg img_20220115_143855.jpg img_20220115_143002.jpg img_20220115_143844.jpg img_20220115_144026.jpg img_20220115_151207.jpg img_20220115_151212.jpg

Kolejnym krokiem było zapoznanie uczestników z zestawem LEGO Education Spike do budowy robotów oraz oprogramowaniem Spike Prime do ich sterowania za pomocą tabletów. Na początku, aby zapoznać się z dostępnymi funkcjami sprzętu w zestawie, uczniowie przeszli podstawowy scenariusz szkoleniowy pokazujący zastosowanie poszczególnych elementów zestawu takich jak silniki, czujnik kolorów, czujnik siły i kolorów. Następnie, uczestnicy zapoznali się z możliwościami wykorzystania zestawu do budowania coraz to bardziej zaawansowanych robotów wykorzystując zestaw szkoleniowy przygotowujący do konkursów z dziedziny robotyki.

img_20220226_120153.jpg img_20220226_120202.jpg img_20220226_120218.jpg img_20220226_120239.jpg img_20220226_120521.jpg img_20220226_120531.jpg img_20220226_121150.jpg img_20220226_121158.jpg img_20220226_122507.jpg img_20220226_122518.jpg img_20220226_122529.jpg img_20220226_122546.jpg img_20220226_123458.jpg img_20220226_123513.jpg img_20220226_124207.jpg img_20220226_124217.jpg img_20220226_130354.jpg 











Po ukończeniu zajęć szkoleniowych uczniowie mogli przystąpić do głównego zadania projektu, czyli do budowania i programowania dwóch robotów, które będą się ze sobą pojedynkować. W tym celu uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy, które pracowały niezależnie od siebie i miały do dyspozycji jeden zestaw LEGO Spike. W trakcie prac okazało się, że potrzebują do budowy więcej elementów niż było ich dostępnych w zestawach jednak nie był to dla nich problem, ponieważ chętnie przynosili dodatkowe elementy ze swoich domowych zestawów LEGO. Napisanie odpowiedniego programu do sterowania budowanych robotów okazało się niemałym wyzwaniem. Odpowiednie sterowanie ruchem, położeniem a także opcją atakowania wymagało zastosowania rozwiązań, z którymi uczestnicy nie mieli wcześniej styczności. Mimo tego, uczniowie wykazali się nieszablonowym podejściem i pomysłowością dzięki czemu sprostali temu wyzwaniu. Gdy roboty były już gotowe, uczniowie przeprowadzali potyczki między nimi co niosło ze sobą potrzebę optymalizacji robotów i oprogramowania. Było to dla nich bardzo zabawne i pouczające doświadczenie.

img_20220315_101154.jpg  img_20220315_101216.jpg img_20220315_101230.jpg img_20220315_101752.jpg img_20220315_101755.jpg img_20220315_105416.jpg img_20220315_105425.jpg img_20220315_110348.jpg img_20220318_085428.jpg img_20220318_085437.jpg img_20220318_085953.jpg img_20220318_085957.jpg 

Uczniowie biorący udział w projekcie nabyli wiele nowych umiejętności oraz mieli okazję korzystać z nowoczesnych sprzętów. Dzięki temu, pojęcia takie jak robotyka, programowanie czy też druk 3D przestały być dla nich abstrakcją, czy też marzeniami o przyszłości. Są to jak najbardziej technologie w zasięgu ręki i wcale nie tak skomplikowane jak mogłoby się wydawać. Dodatkowo, uczestnicy mogli pochwalić się efektami swojej pracy podczas obchodzonych przez nasza szkołę Dni otwartych, podczas których prezentowali roboty dla zwiedzających.

img_20220322_104642.jpg img_20220322_101248.jpg img_20220322_101257.jpg img_20220322_102257.jpg img_20220322_102300.jpg img_20220322_104512.jpg img_20220322_104518.jpg

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Zespół Szkół Nr 2 im. Przyjaźni Polsko-Norweskiej w Ostrzeszowie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Łukasz Jeziorny
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
Andrukiewicz Oskar
Grzelak Mikołaj
Jańczak Kinga
Juszczak Eryk
Kosmala Piotr
Kowalczyk Dawid
Krawczyk Jan
Lubiniecki Marcel
Matuszczak Kornel
Niemiec Krystian
Niwa Miłosz
Nowak Kamil
Pawlak Kamil
Pawłowski Roman
Piórkowski Jan
Sadowski Hubert
Sibiński Jakub
Trąpczyński Kamil
Wasiak Łukasz
Wróbel Kacper