Nauka przez zabawę drogą do programowania | Szkoła Podstawowa w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Rożnowie

Założenia projektu

Podczas realizacji projektu, zadaniem uczniów było zbudowanie Ekorobotów, które segregują śmieci. Wybraliśmy temat związany z ekologią, aby połączyć go z obchodami Dnia Ziemi (22 kwietnia). Produktem finalnym realizacji projektu jest zbudowanie z klocków Lego Ekorobotów, zaprogramowanie ich, zgodnie ze wskazówkami aplikacji Wo-Do, aby poruszały się zgodnie z tekstem czytanym przez ucznia. Będą zmierzały do pojemników na segregację śmieci (dekoracja została wykonana przez uczniów z niewielką pomocą nauczyciela). Efektem specjalnym prezentacji ma być Photon, sterowany przez ucznia i wydający dźwięki (zachwytu lub wstydu).
Produkt finalny został pokazany uczniom klas młodszych oraz umieszczony na stronie internetowej szkoły.

Realizacja

Od początku listopada 2021 roku zaczęliśmy działać w Uczniowskich Laboratoriach Informatycznych w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Rożnowie. Podczas pierwszego spotkania nie wiedzieliśmy jak będzie Przebiegać nasza praca, ponieważ utworzyliśmy grupę z równoległych klas trzecich. Już na samym początku postawiłam na integrację grupy, gdyż od dawna wiadomo, że uczniowie równoległych klas się nie lubią. Zaczęliśmy od zabaw integracyjnych żeby się lepiej poznać, bo mimo, że byliśmy kolegami ze szkolnych korytarzy to stanowiliśmy  dwie odrębne klasy. Razem w takim składzie nie uczestniczyliśmy w żadnych zajęciach wcześniej. Jednak już na pierwszym spotkaniu okazało się, że będziemy mogli na siebie liczyć i mamy szansę stworzyć coś ciekawego. Gdy te myśli zakiełkowały w naszych głowach mogliśmy już zacząć działać w ULI. Zaczęliśmy tworzyć niezliczone pomysły jak mają wyglądać nasze przyszłe spotkania, co zaplanować jako nasz projekt uczniowski w ramach ULI. Metodą burzy mózgów i przy użyciu różnych aplikacji internetowych doszliśmy do wspólnych wniosków w naszych rozważaniach.

Ustaliliśmy, że nasze zajęcia odbywać się będą w poniedziałki, że w ferie zimowe zrobimy warsztaty z robotyki, że po drodze stworzymy coś „świątecznego” (udało się zakodować świąteczne obrazy).  
Szkoła w ramach realizacji projektu otrzymała również wiele innych akcesoriów. I tak rozpoczęliśmy przygodę projektową od przydzielenia  tabletów, żeby każdy uczeń był za ten sprzęt odpowiedzialny. Dużo czasu poświęciliśmy na tematyką związaną z zachowaniem bezpieczeństwa w sieci. Próbowaliśmy swoich sił podczas obróbki zdjęć, które wykonywaliśmy właśnie tabletami.
Dobra i zarazem ucząca współzawodnictwa zabawa odbywała się podczas „kodowania na dywanie”. Kolorowe kubeczki nas oczarowały.
Z kolei małe sympatyczne Ozoboty wprowadziły nas w bardziej zaawansowane kodowanie. Trasy dla ozobotów potrafimy już zakodować bez problemu, wspólnie z nimi odwiedzaliśmy uczniów młodszych klas po wcześniej przygotowanej trasie.
Wesoła zabawa była również podczas pracy z Photonem. Stosując różne aplikacje ten robot powtarzał różne dźwięki, świecił i poruszał się według zaprogramowanej trasy.
Niektórzy uczniowie mieli okazję pracować z tabletem piórkowym. Nadszedł również czas na budowanie z klocków LEGO. Tworzyliśmy roboty, które poruszały się tak jak zaprogramowaliśmy.
„Nauka przez zabawę drogą do programowania” to temat naszego podprojektu, który mógł być realizowany dzięki pomocom pozyskanym dzięki projektowi.
Jeśli ktoś myśli, że po zakończeniu projektu pomoce zalegną w magazynie na półkach, to jest w błędzie.
Naszą pracę zaprezentujemy uczniom klas młodszych oraz rodzicom podczas naszego spotkania na koniec klasy trzeciej.
Do końca roku szkolnego zamierzamy nadal pracować, wykorzystując pomoce pozyskane dzięki realizacji podprojektu.
„Nauka przez zabawę drogą do programowania” to zadanie, które towarzyszyło nam podczas realizacji projektu. Chcemy, aby było aktualne w naszej dalszej pracy w bieżącym roku szkolnym, jak i w następnych latach, aby z zajęć mogli skorzystać inni uczniowie.

Multimedia

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Rożnowie.
Nauczyciel–opiekun grupy projektowej: Żaneta Thiem
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

Cezary Bieniek-Bajon
Michał Bajon
Fabian Bierła
Antonina Czubała
Mikołaj Ćwigoń
Piotr Dąbrowicz
Nikodem Deckert
Filip Gacek
Ksawery Gacek
Mateusz Gacek
Lena Grzebyta
Lilianna Józefczyk
Bartosz Kalicki
Katarzyna Michalska
Dominik Mrówka
Maciej Mrówka