Robotyka, nowe technologie i odnawialne źródła energii – od teorii do praktyki | Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Grabienicach.

Założenia projektu

——————————————-

Robotyka, nowe technologie i odnawialne źródła energii – od teorii do praktyki w Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Grabienicach. W celu promowania nauk ścisłych, technologii, inżynierii, fizyki i matematyki zajęcia prowadzone były metodą STEM (Science Technology Engineering Mathematics). Poprzez eksperymenty dzieci mogły rozwijać swoje umiejętności, poszerzać wiedzę naukową i technologiczną. Zajęcia prowadzone w ten sposób rozwijały zdolności manualne, wyobraźnię przestrzenną, umiejętności techniczne i cierpliwość oraz pomagają kształtować proces zapamiętywania. To idealna forma kształcenia logicznego myślenia. Dodatkowo zajęcia były poszerzone o zestawy do składania robotów solarnych.

Realizacja

—————————————-.

Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Grabienicach uczestniczyła w III edycji projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020. Uczniowskie Laboratoria Informatyczne to propozycja zajęć edukacyjnych w czasie, których „młodzi inżynierowie”, uczyli się jak budować roboty, zapoznawali się z prawami fizyki oraz pojęciami związanymi z robotyką, a przede wszystkim byli wprowadzani w fascynujący świat nauki i zabawy.

Tym razem uczniowie klasy II Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Grabienicach rozwijali swoje umiejętności i wiedzę z zakresu konstruowania i programowania robotów w oparciu o zestawy edukacyjne. Do pracy na zajęciach wykorzystano zestawy i urządzenia z projektu ULI oraz własne takie jak:

Lego Wedo 2.0
 Podczas zajęć z klockami Lego Wedo 2.0 uczniowie konstruowali własne roboty i uczyli się je programować. Co ważne, zajęcia odbywały się w małych grupach (3 – 4 osobowych), dzięki czemu każde dziecko traktowane było indywidualnie, a opiekun, był do ciągłej dyspozycji. Kameralna atmosfera sprzyjała zabawie i nauce. Dzięki kreatywności młodych umysłów, ich chęci eksperymentowania oraz otwartości na próby i błędy, zbudowane konstrukcje poruszały się jak prawdziwe. Zajęcia z klockami Lego Wedo 2.0 cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego pozyskano 2 kolejne zestawy Lego Wedo 2.0, aby zapewnić komfort pracy dzieciom.

Sekrety Elektroniki
Na zajęciach uczniowie klasy II mieli możliwość poznać podstawy elektroniki. Łączyli żarówki i wentylatory szeregowo i równolegle, aby dostrzec różnicę w działaniu takich obwodów. Ambitni uczniowie, korzystając z możliwości wyboru  spośród 1200 eksperymentów, zbudowali: działające radio FM, lampy sterowane czujnikiem zmierzchu, alarm, układ logiczny wyświetlający cyfry. Jednak najwięcej zabawy dostarczył wentylator unoszący się w powietrze.

Robot Meccano MECCANOID G15
Robot Meccano może być programowany ręcznie, za pomocą komend w języku angielskim i zdalnie przy pomocy urządzenia tablet. Robot działa z dedykowanym oprogramowaniem do sterowania zdalnego oraz posiada możliwość zaprogramowania sekwencji zdarzeń. Najciekawsze dla dzieci okazało się programowanie sekwencji ruchów i powtarzanie ich przez robota.

Robotic Arm Edge
Ramię robota wprowadziło dzieci w fascynujący świat elektroniki i mechaniki, dało możliwość sterowania ruchami ramienia za pomocą manipulatora połączonego przewodem z robotem. Dodatkową atrakcją było przenoszenie klocków często z wykorzystaniem reflektora umożliwiającego zabawę również w ciemności.

Robot Photon
Robot Photon na zajęciach pozwalał dzieciom na rozwijanie kreatywności i  zdolności logicznego myślenia. Programowanie Photona wprowadziło w świat nowoczesnej technologii oraz rozwinęło pamięć i zdolność szybkiego podejmowania decyzji. Uczniowie zajęcia z robotem traktowali jak bardzo dobrą zabawę i dlatego świetnie radzili sobie z wieloma wyzwaniami, zdobywając wspólnie mnóstwo nowych doświadczeń.

Ozoboty
Ozoboty to maleńkie roboty poruszające się po czarnej linii z kolorowymi kodami.  Wspólne wykonywanie zadania zintegrowało grupę i wyzwoliło dużo pozytywnej energii. Uczniowie zainspirowani pracą z Ozobotami wykonali własne roboty.

Roboty TRU TRU
Na zajęciach uczniowie klasy II programowali roboty TRU TRU za pomocą specjalnych kart do kodowania lub uruchamiali na przygotowanym wcześniej torze. Zaprogramowane roboty poruszały się zgodnie z programem przygotowanym przez dzieci. Cześć uczniów zaprogramowała wygrywanie melodii przez roboty, pozostali kodowali efekty świetlne.

Tablety
Tablety BLOW z klawiaturą służyły do łączenia się z robotami przez Bluetooth. Były również głównym źródłem informacji wyszukiwanych z Internetu. Doskonale sprawdziły się w roli aparatów fotograficznych oraz urządzeń do edycji grafiki. Uczniowie za pomocą tabletów tworzyli swoje pierwsze filmy, które zostały wykorzystane w filmie podsumowującym.

Tablety piórkowe
Tablety graficzne i tablica multimedialna stały się w czasie zdalnego nauczania głównym narzędziem do pisania. Uczniowie byli zafascynowani możliwością złożenia własnoręcznego podpisu na ekranie. Możliwość rysowania i pisania własnym charakterem była czymś nowym i fascynującym.

Modele demonstracyjne energii odnawialnej wody-wiatru-Słońca
Pomoce dydaktyczne wykorzystane na zajęciach służyły do wdrożenia dzieci w nowe technologie pozyskiwania „czystej energii” elektrycznej, konieczności segregacji odpadów i oszczędzania zasobów bogactw naturalnych środowiska.

W ramach przedsięwzięcia realizowane były:

Celem projektu była  promocja nauk ścisłych takich jak: informatyka, fizyka, matematyka i przyroda oraz prowadzenie działań ekologicznych.

Zajęcia prowadzone w ten sposób rozwijały zdolności manualne, wyobraźnię przestrzenną, umiejętności techniczne i cierpliwość oraz pomagały kształtować proces zapamiętywania. To idealna forma kształcenia logicznego myślenia.

Ponieważ moje zajęcia cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, będą kontynuowane na zajęciach rozwijających z robotyki i fizyki w nowym roku szkolnym.

Uważam, że udało mi się osiągnąć cel. Uczniowie pozbyli się stresu związanego z  nauką przedmiotów ścisłych. Chętnie uczestniczyli w doświadczeniach i projektach edukacyjnych. Zrozumieli, że wiedza z zakresu matematyki, informatyki i fizyki może wpłynąć na ich życie, a może nawet na losy świata.

Multimedia

 

 

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Grabienicach
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Łukasz Andrzejewski
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

Oskar Filas 
Oliwier Frątczak
Lena Juszczak
Dawid Kieliszkowski
Martyna Kobierska
Kacper Lebioda
Natalia Ławniczak 
Pola Ostrowska 
Filip Skutecki
Miłosz Sobczak
Jan Szaraszek 
Igor Szymański