Cyfryzacja – kreatywnie w przyszłość
Założenia projektu
——————————————-
Przygodę szkoły ZSCKR Powiercie z programem Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020 zapoczątkowała pani Marianna Milewska koordynator projektu w naszej szkole. Działania, które podjęła doprowadziły do przyjęcia naszej szkoły do projektu i podprojektu ULI.
Realizacja
—————————————-.
Gdy zaproponowano mi prowadzenie podprojektu Uczniowskie Laboratoria Informatyczne (ULI) długo się zastanawiałem widząc szanse dla rozwoju młodzieży i szkoły. Pracownia informatyczna dzięki projektowi wzbogaciła się o laptopa, tablety, kamerę, głośnik, zestawy Lego mindstorms EV3, gry edukacyjne oraz materiały biurowe. Sprzęt ten znacznie zwiększył jakość mojej pracy a także posłużył do prowadzenia innych niż wcześniej, bardziej atrakcyjnych lekcji. Przystąpienie szkoły do projektu uświadomiło potrzebę modernizacji struktury informatycznejw szkole. Prędkość Internetu przed projektem wynosiła 1-10 Mb/s obecnie 250 Mb/s. Pracownia informatyczna która znajduje się na terenie internatu szkolnego została wzbogacona o nowy sprzęt. Przeskok z systemu XP na WIN 10 to milowy krok do przodu. Dzięki temu mogłem bez problemu korzystać ze sprzętu, który otrzymałem z projektu i realizować tematy zawarte w poradniku. Jednak największym beneficjentem projektu została młodzież, głównie internacka która może cieszyć się nowym sprzętem na co dzień. Uczniowie uczęszczający do naszej szkoły ZSCKR Powiercie to w większości młodzież z terenów wiejskich, często z problemami z dostępem do Internetu i brakiem lub przestarzałym sprzętem komputerowym. W okresie nauki zdalnej sprzęt z pracowni szkolnej został w części udostępniony młodzieży w celu realizacji nauki zdalnej. Życie szybko zweryfikowało przydatność zdobytej wiedzy. Założyłem z kolegą, którego jestem opiekunem stażu, platformę w chmurze Google na czas nauki zdalnej. Nauczyciele umieszczają tam materiały, które uczniowie mająw sposób przejrzysty i łatwy udostępniane. W podobny sposób realizowałem dalszą część projektu. Opis realizacji projektu ULI oraz wykorzystanie w praktyce informacji ze szkoleń i sprzętu załączam jako filmik w Mediotece
Udział szkoły w projekcie spotkał się wśród uczniów i nauczycieli z dużym zainteresowaniem i wniósł wiele pozytywnych zmian w funkcjonowaniu szkoły. Młodzież chętnie uczestniczyła w zajęciach ULI jednak najwięcej frajdy sprawiła oczywiście zabawa z Lego Mindstroms EV3 (najbardziej przyciągający element projektu). Uczniowie mieszkający w internacie a nie uczestniczący w projekcie już dopytywali się, kiedy będzie można składać i programować roboty z lego. Pełne szczęście uczestników projektu pokrzyżowała pandemia. Nic jednak straconego mieszkańcy internatu po powrocie będą mogli dalej cieszyć się ze składania i programowania robotów. Gry edukacyjne zaproponowane przez twórców projektu zapewne jeszcze nie raz sprawią wiele uciechy młodzieży w szkole i internacie.
Dla mnie udział w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolska 2020 był bardzo ważny, wzbogacił mój warsztat pracy unowocześniając go nowymi trendami w nauczaniu szczególnie tymi od strony informatycznej. Jako informatyk i wychowawca w internacie staram się pobudzać uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, zarówno tych tradycyjnych, jak czasopismo, książka, ale również w dobie wysokiego postępu techniki komputerowej, właściwego posługiwania się Internetem i umiejętnego korzystania z jego zasobów.
Sądzę, iż w czasie trwania projektu udało mi się zrealizować założone w planie, harmonogramie cele. Dołożyli państwo wszelkich starań, aby wzbogacić i ulepszyć warsztat dydaktyczny i metodyczny pracy w szkołach i myślę, że skrzętnie z niego skorzystałem i dalej będę korzystał w mojej pracy z młodzieżą. Przyczyniło to się także do podniesienia jakości pracy szkoły i zwiększenia jej atrakcyjności. Zdobyta wiedza, którą przekazuje z przyjemnością, zdecydowanie służy dalszemu rozwojowi wychowanków. Zainteresowanie nowinkami technicznymi i nowymi metodami dydaktycznymi, pozwala przyciągnąć uwagę uczniów i osiągnąć lepsze rezultaty pracy.
Podsumowując okres trwania projektu myślę, iż mogę go zaliczyć do bardzo udanych. Doświadczenia zdobyte w tym czasie uświadomiły mi potrzebę ustawicznego doskonalenia własnych umiejętności i kompetencji, co zamierzam czynić w kolejnych latach swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Multimedia
—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Zespoł Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Kole
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Krzysztof Białkowski
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
- Mateusz Janczak
- Radosław Skrzypczak
- Filip Florczyk
- Adam Majchrzak
- Kacper Pasiński
- Kamil Szafrański
- Konrad Kaźmierczak
- Jakub Jędro
- Marcin Bartniak
- Adrian Orlik
- Mateusz Wojcieszak
- Natalia Siwińska
- Weronika Bierut
- Bartłomiej Pawlak
- Mateusz Stęplewski
- Michał Stasiak