Liga historyczna 2019/2020
Runda I: Starożytność – polityka i wojny
24 października 2019, czwartek
Grupa I godz. 8.15 | Grupa II godz. 10.15 | Grupa III godz. 12.15 | Grupa IV godz. 14.15 |
LO Czarnków | LO Pleszew | LO Oborniki (Spartanie) | LO Kalisz (Patrycjusze) |
LO Tarnowo Podgórne | Lo Wieleń | II LO Swarzędz | LO Złotów |
ZSE Słupca | ZS Zbąszyń | ZSEO Gniezno | ZSP nr 3 Krotoszyn |
ZST Pleszew | LO Ostrzeszów | ZSGH Kalisz | ZS nr 1 Wągrowiec |
LO Koło | ZS Gołańcz | LO Przygodzice | LO Nowy Tomyśl |
II Lo Września | ZS Krzyż | ZS Witkowo | ZSTE Kalisz |
Runda II: Historia Polski do XV wieku – Średniowiecze
14 listopada 2019, czwartek
Grupa I godz. 8.15 | Grupa II godz. 10.15 | Grupa III godz. 12.15 | Grupa IV godz. 14.15 |
LO Nowy Tomyśl | LO Pleszew | LO Oborniki (Spartanie) | LO Kalisz (Patrycjusze) |
Lo Wieleń | LO Tarnowo Podgórne | ZSE Słupca | ZST Pleszew |
II LO Swarzędz | ZSEO Gniezno | ZS Zbąszyń | ZSGH Kalisz |
LO Złotów | LO Ostrzeszów | ZSP nr 3 Krotoszyn | ZS nr 1 Wągrowiec |
ZS Krzyż | LO Przygodzice | ZS Gołańcz | LO Czarnków |
ZSTE Kalisz | LO Koło | ZS Witkowo | II Lo Września |
Runda III: Historia powszechna czasów nowożytnych (od XVI–XVIII wieku)
9 stycznia 2029, czwartek
Grupa I godz. 8.15 | Grupa II godz. 10.15 | Grupa III godz. 12.15 | Grupa IV godz. 14.15 |
LO Nowy Tomyśl | II Lo Września | LO Koło | LO Kalisz |
LO Tarnowo Podgórne | LO Wieleń | ZSE Słupca | ZST Pleszew |
II LO Swarzędz | ZSEO Gniezno | ZS Zbąszyń | ZSGH Kalisz |
LO Ostrzeszów | LO Złotów | ZSP nr 3 Krotoszyn | ZS nr 1 Wągrowiec |
ZS Krzyż | ZS Gołańcz | LO Przygodzice | ZSTE Kalisz |
LO Czarnków | LO Oborniki | ZS Witkowo | LO Pleszew |
Runda IV – (13 luty – czwartek) Historia Polski w XIX wieku (1795-1914)
Runda V – (5 marca – czwartek) Druga wojna światowa 1939-1945
Runda VI – (2 kwietnia – czwartek) Historia Polski po 1945 roku
Zespoły uczniowskie
Skład zespołów uczniowskich
Regulamin Przedmiotowej Ligi Historycznej 2019/2020
Skład zespołów uczniowskich
I. Zasady Ogólne
- 1. Organizatorem Ligi Historycznej (LH) jest Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
- 2. W LH w roku szkolnym 2019/2020 udział bierze 24 szkół ponadpodstawowych z województwa wielkopolskiego, które zgłosiły chęć uczestnictwa i zostały zakwalifikowane do udziału w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020
- 3. LH jest turniejem i ma charakter pojedynku pomiędzy reprezentacjami szkół, które składają się z ośmiu osób, wytypowanych przez każdą szkołę. W poszczególnych rundach LH uczestniczą trzyosobowe drużyny uczniowskie, wybrane do konkretnej rundy z w.w. reprezentacji szkolnych. O składzie drużyny w danym pojedynku decyduje opiekun drużyny.
- 4. Pojedynek jest przeprowadzany w formie teletransmisji poprzez sieć internetową i polega na zadawaniu drużynom uczniowskim (3 osobowym) poszczególnych szkół pytań przez trzyosobową komisję konkursową zlokalizowaną w ODN w Poznaniu.
II. Zasady przeprowadzania pojedynków
- 5. Liga składa się z 6 rund rozgrywanych co miesiąc od października 2019 do kwietnia 2020. Pytania w każdej z rund będą związane z konkretnym tematem, wskazanym wcześniej przez komisje konkursową.
1. Starożytność – polityka i wojny
2. Historia Polski do XV wieku – Średniowiecze
3. Historia powszechna czasów nowożytnych (od XVI–XVIII wieku)
4. Historia Polski w XIX wieku (1795-1914)
5. Druga wojna światowa 1939-1945
6. Historia Polski po 1945 roku
- 5. Liga składa się z 6 rund rozgrywanych co miesiąc od października 2019 do kwietnia 2020. Pytania w każdej z rund będą związane z konkretnym tematem, wskazanym wcześniej przez komisje konkursową.
- 6. W poszczególnych rundach szkoły rywalizują między sobą w grupach. Każda grupa liczy 6 szkół.
- 7. Na każdą rundę zostanie przygotowane 170 pytań. W na początku rundy każda z 6 drużyn ma przyznane po trzy szanse. Komisja kolejno kieruje pytania do poszczególnych szkół. Błędna odpowiedz lub jej brak w wyznaczonym czasie powoduje utratę szansy.
- 8. Szkoła, która jako pierwsza utraci wszystkie szanse zajmuje 6 miejsce w grupie. Kolejne szkoły, które utracą wszystkie szanse będą kolejno zajmować następne miejsca 5, 4, 3, 2, 1.
Punktacja rund wygląda następująco:
I miejsce – 12 punktów
II miejsce – 8 punktów
III miejsce – 6 punktów
IV miejsce – 4 punktów
V miejsce – 2 punkty
VI miejsce – 1 punkty - 9. W przypadku utraty ostatniej szansy przez więcej niż jedną szkołę podczas danej tury pytań, drużyny szkolne zajmują miejsca ex aequo.
- 10. W przypadku wyczerpania się puli pytań i w sytuacji gdy więcej niż jedna drużyna zachowałaby jakiekolwiek szanse, o zwycięstwie zadecyduje ilość zachowanych szans; gdyby to jednak nie przyniosło rozstrzygnięcia, to szkoły zajmują pierwsze miejsce ex aequo.
- 11. Mikrofony podczas konkursu powinny być włączane tylko na czas udzielania odpowiedzi.
- 12. Terminy rozgrywek poszczególnych rund zostaną podane na stronie internetowej i przesłane do opiekunów zespołów. W przypadku, gdy szkoła w podanym terminie nie będzie obecna, bez wcześniejszego powiadomienia organizatorów (np. o kłopotach technicznych). W takiej sytuacji drużyna otrzymuję w danej rundzie 0 punktów.
- 13. Zabronione jest korzystanie podczas konkursu z jakichkolwiek pomocy naukowych i urządzeń elektronicznych. Pomoc ze strony osób nie będących członkami drużyny, jest zabroniona, pod groźba dyskwalifikacji drużyny.
- 14. W sali, w której gra drużyna, obecni mogą być tylko uczniowie drużyny oraz trener.
- 15. Obraz przekazywany przez kamerę do wideokonferencji, oprócz członków drużyny, powinien obejmować ławkę, przy której drużyna pracuje.
- 16. Zwycięzcą ligi zostaje szkoła, która w 8 rundach uzyska najwięcej punktów.
III. Zasady zadawania pytań oraz udzielania odpowiedzi.
- 17. Komitet Organizacyjny LH układa pytania w oparciu o podstawę programową dla szkół ponadpodstawowych w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
- 18. Pytania są tak sformułowane, że pozwalają na udzielenie jednoznacznej odpowiedzi.
- 19. Pytania zadawane przez komisję są wyświetlane na monitorze ekranu i transmitowane do poszczególnych szkół. Drużyny uczniowskie od momentu zakończenia czytania pytania przez członka komisji mają 15 sekund na udzielenie odpowiedzi. Udzielanie odpowiedzi należy rozpocząć zanim zabrzmi gong.
- 20. Drużyny mogą przed udzieleniem odpowiedzi naradzać się, ale nie mogą pod sankcją dyskwalifikacji korzystać z jakichkolwiek pomocy naukowo-dydaktycznych czy jakichkolwiek podpowiedzi.
- 21. Odpowiedzi muszą być udzielane pełnymi zdaniami (także w przypadku pytań zamkniętych).
- 22. Po udzieleniu odpowiedzi lub jej braku, na ekranie zostanie wyświetlona poprawna odpowiedź. Ostatecznie komisja prowadzona daną rundę decyduje, czy udzielona przez drużynę odpowiedź jest poprawna, czy błędna.
IV. Postanowienia końcowe
- 23. Decyzja w sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem oraz rozstrzyganie wszelkich regulaminowych sporów oraz wątpliwości należy do przewodniczącego komisji konkursowej.