Podróż w różnych rzeczywistościach

Założenia projektu


Bardzo ważne jest uczenie dzieci logicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów., pracy zespołowej oraz odpowiedzialnego korzystania z urządzeń mobilnych. Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby małego człowieka może być realizacja projektu – „Podróży w różnych rzeczywistościach”, realizowanego w ramach Uczniowskiego Laboratorium Informatycznego, a oparty na modelu STEAM (Science, Technologies, Engineering, Arts, Mathematics). W projekcie będę starała się spójnie połączyć wiedzę z rożnych obszarów: nauki, technologii, inżynierii, sztuki oraz matematyki.Taki sposób pracy spowoduje, że dziecko staje się twórcą, konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Zaproponowane aktywności w ramach projektu „Podróż w rożnych rzeczywistościach” pozytywnie wpłyną na wszechstronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.

Realizacja


W listopadzie 2019r. rozpoczęła się wielka przygoda związana z udziałem w Uczniowskich Laboratoriach Informatycznych. Przygoda w dosłownym tego słowa znaczeniu, bowiem nowością było wszystko – począwszy od opieki, obsługi i utrzymaniu w stałej gotowości do działania dużej ilości tabletów, jak również sama realizacja projektu.  

No, ale cóż do odważnych świat należy. Zakasałam rękawy i zabrałam się do pracy. Po intensywnym szkoleniu w Trzebawie miałam głowę pełną pomysłów. Co tu wybrać, na czym się skupić i od czego zacząć? Jak zacząć – to najlepiej od początku. 

Więc już 04 listopada 2019r. zebrała się siedemnastoosobowa grupa śmiałków chętnych do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu. Ich zapał, energia, uśmiech i chęć poznania i sprostania nowym wyzwaniom dodawała mi skrzydeł. 

W przytulnej sali znajdującej się tuż przy bibliotece omówiliśmy cele naszej wyprawy “w nieznane”. Podjęliśmy decyzję o dniu i godzinie spotkań. Stwierdziliśmy też, że nasza wyprawa będzie poruszać się w różnych rzeczywistościach i daliśmy tytuł “Podróż w różnych rzeczywistościach”. Bardzo pomocny w podróży okazał się pakiet zajęć dla klas młodszych przygotowanych przez Praktyków. 

Wybraliśmy projekt zadaniowy by podnieść poziom kompetencji w zakresie wykorzystania współczesnych narzędzi i technologii informacyjno – komunikacyjnych (TIK).

Zaczęliśmy od świata Internetu danych i komunikacji elektronicznej. Podczas zajęć unaoczniła nam się natura globalnej sieci Internetowej.  Wcześniej Internet po prostu sobie był, ale od momentu zajęć i obejrzeniu filmów np.: “Zuzka i Tumio poznają Internet” i zdjęć: Mapa urządzeń podłączonych do Internetu – zdaliśmy sobie sprawę z jego ogromu i potęgi. 

Podróżując po Internecie przekonaliśmy się, że zamieszczane tam informacje są nie tyko prawdziwe, ale mogą być fałszywe, tak zwane fake news. Uczyliśmy się w jaki sposób odróżniać te wiadomości. Jest to trudne, gdyż fake newsy zawierają w sobie walor prawdy. Bardzo pomocny był film Cyfrowobezpieczni o tematyce wiarygodności informacji publikowanych w sieci. 

Nasza podróż trwała dalej, a my z każdym kolejnym spotkaniem poznawaliśmy nowe wiadomości dotyczące Internetu. Przyszedł czas na mroczną twarz Internetu. Nieodzowny okazał się film z filmoteki Cyfrowobezpieczni. Po projekcji wywiązała się dyskusja, której efektem był pomysł i realizacja plakatów na temat “Jak bezpiecznie korzystać z Internetu.” i zaprezentowaliśmy kolegom z klasy. 

Tak przygotowani, z bagażem wiedzy o zagrożeniach, wyposażeni w tablety i smartfony wyruszyliśmy do Internetu na poszukiwanie aplikacji i gier edukacyjnych. Okazało się, że można łączyć przyjemne z pożytecznym. Na tabletach i smartfonach zainstalowaliśmy aplikacje i gry służące jednocześnie do zabawy i nauki. 

Teraz przyszedł czas na zabawę – kolorowanki, których nie oprawisz w ramki. Aplikacja Quiver była dla nas niewyczerpanym źródłem wirtualnej zabawy. Na początku dokładnie i starannie kolorowaliśmy obrazki. Następnie po uruchomieniu aplikacji nasze kolorowanki zaczęły się poruszać, wydawać dźwięki itp. Kolejnymi kolorowankami bawiliśmy się zaraz po otrzymaniu. Dużą radość sprawiała nam zabawa wozami strażackimi, autami, karuzelami, fajerwerkami, kręciliśmy się na karuzeli, oglądaliśmy ptaki, lataliśmy balonem itd.  

Zabawa z aplikacją Quiver zrobiła furorę nie tylko u nas, ale również wśród rówieśników i kolegów z  innych klas. 

Podczas naszej podróży w różnych rzeczywistościach staliśmy się poszukiwaczami skarbów. Zaczęliśmy kodować. Wykorzystywaliśmy do tego matę do kodowania i kubki. Powstawały wspaniałe wieże i obrazki. 

Samodzielnie też szyfrowaliśmy zadania, wymienialiśmy się naszymi pracami. Wiele radości sprawiło nam rozkodowywanie zadań. Powstawały motyle, serca, domy itp.

Nasza podróż przebiegała dalej i tak jak w grze komputerowej weszliśmy na wyższy poziom. Przy wykorzystaniu planszy i krążków ruchu zapisywaliśmy komendy, skracaliśmy zapis i umieszczaliśmy pod daną komendą liczbę powtórzeń. Uff, nie było tak źle. I to zadanie okazało się proste. Wielką pomocą była dla nas książka Anny Świć “Kodowanie nie tylko na dywanie”.

W naszej podróży po różnych rzeczywistościach towarzyszyły nam też Ozoboty. Miniroboty o wielkich możliwościach. Kodując robotom trasy przejazdu przenieśliśmy się w krainę baśni, dinozaurów, zjechaliśmy do kopalni soli w Kłodawie a nawet polecieliśmy w kosmos. Kodowanie i wyznaczanie tras dla Ozobotów wymagało od nas nie tylko prawidłowego zapisu właściwego kodu, ale również staranności i dokładności. 

Ozoboty na dobre rozgościły się u nas, kiedy zawitał Photon. Ten przemiły i przesympatyczny robot edukacyjny podbił od razu nasze serca. Nazwaliśmy go Stefan i udaliśmy się w kolejną podróż, tym razem w głąb naszej duszy. Po ściągnięciu na tablety odpowiedniej aplikacji przeszliśmy do programowania naszego przesympatycznego robota. Opisywaliśmy radość, smutek, odrazę, strach, złość. Programowaliśmy nie tylko trasę, ale również dźwięk, kolor czułek i długość przejazdu.  

W naszej wyprawie towarzyszył nam też kotek Scratch. Przy wykorzystaniu bloków ruchu, czasu i innych efektów zwiedziliśmy z kotkiem podwodny świat. 

W zupełnie inny wymiar rzeczywistości przeniosła nas kostka MERGE CUBE. Po zainstalowaniu na tabletach odpowiedniej aplikacji mieliśmy dosłownie na wyciągnięcie ręki planety, Słońce jak również mogliśmy zajrzeć w głąb naszego organizmu oglądając nasze narządy wewnętrzne np.: serce w wymiarze 3D. 

W związku z pandemią Covid 19 przeszliśmy na spotkania zdalne. Wykorzystaliśmy otrzymany sprzęt do przekazywania informacji.  

Nasza podróż przeniosła się w inny wymiar. Tym razem staliśmy się naocznymi świadkami powstania sieci 5G. Wykorzystaliśmy do tego celu informacje o dokładnych czasach przelotów satelitów Starlink widocznych nad Polską. Oglądaliśmy z naszych okien, balkonów, tarasów przelot satelitów na Orbitę.  Zrobiło to na nas    niesamowite wrażenie, bowiem widzieliśmy małą część z 12 tysięcy satelitów, które tworzą kosmiczną sieć Internetową. Ponieważ nasz sprzęt do fotografii nie jest aż tak specjalistyczny, uwieczniliśmy przelot satelitów Starlink na rysunkach. 

Wykorzystując Internet braliśmy też udział w “Misji Starlink” – starcie rakiety kosmicznej, zorganizowanej przez firmę Space X. Zainspirowani tym wydarzeniem zakodowaliśmy obrazki rakiet. 

Nasza podróż trwała dalej, chociaż cofnęliśmy się w czasie do 3 maja 1791 roku. Z różnych źródeł wyszukaliśmy informacji o dziejach naszej Ojczyzny i wykonaliśmy zadania z kodowaniem. 

Stawialiśmy też pierwsze kroki w kręceniu filmów animowanych. 

Przebywając na kwarantannie marzyliśmy o wakacjach. Stąd powstał pomysł prezentacji na temat “Dokąd chcielibyśmy pojechać na wakacje”.  

Tak moglibyśmy tworzyć bez końca. Podróż z ULI zakończyła się, ale przygoda trwa dalej. Dzięki naszemu udziałowi w Uczniowskich Laboratoriach Informatycznych staliśmy się otwarci na nowe technologie. Myślimy jaśniej i odważniej patrzymy na otaczający nas świat.  

Dziękujemy Wszystkim Organizatorom Cyfrowej Szkoły Wielkopolsk@2020 za możliwość udziału w tym Programie. 

Multimedia

 – zdjęcia podczas zajęć

img_20191119_093024.jpg
img_20200218_080617.jpg
img_20200218_090647.jpg
img_20200107_091024.jpg
img_20191210_092122.jpg
img_20191126_092830.jpg
img_20200218_082136.jpg
img_20191126_093552.jpg
img_20200303_092733916.jpg
img_20200218_090720.jpg
img_20200211_090529.jpg
img_20200211_090453.jpg
img_20200218_090647.jpg
img_20200225_084006.jpg
img_20200121_092320_1.jpg

– prezentacje i filmy dotyczące naszych wymarzonych wakacji

Wymarzone wakacje 

Wakacje – Makarska 

 – Nasze zadania przedstawiliśmy w prezentacji podsumowującej II i III etap.


Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 8 im. Mikołaja Kopernika w Gnieźnie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Maria Wojciechowska
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

  • Julian Ambrożak
  • Julia Chudzik
  • Filip Górny
  • Gracjan Grodziski
  • Jakub Izydorek
  • Maja Kłoszewska
  • Marta Koczorowska
  • Dominika Nidecka
  • Alicja Pohl
  • Agata Rybak
  • Aleks Skory
  • Igor Wendlandt
  • Oliwia Więckowska
  • Ignacy Witt
  • Dominik Wityk
  • Olivier Zdrojewski