Pogromcy Enigmy i nie tylko | Szkoła Podstawowa nr 12 z oddz. Integ. Im. J. Korczaka w Pile

Założenia projektu

——————————————-

Celem projektu było zapoznanie się uczniów z historią szyfrowania, maszyną szyfrującą Enigma oraz poznanie współczesnych sposobów kodowania. Uczniowie pójdą tropem znaczenia szyfrów w historii świata, jednak najwięcej czasu poświęcą na poznanie współczesnych sposobów kodowania informacji. Przecież na co dzień używając komputera posługujemy się pewnym kodem jego działania. Uczniowie zajmą się znaczeniem szyfrów w historii świata i poświęcą więcej czasu na zaprezentowanie współczesnych sposobów kodowania informacji. Zespół uczniów pracujący przy projekcie zajmie się następującymi zagadnieniami: • opisze działanie tej maszyny i jej losy oraz wpływ rozszyfrowania działania Enigmy na przebieg wojny, • budujemy Enigmę, • kody wokół nas, • znaki i ich znaczenie, • szachownica, • kryptografia • kody Pesel, NIP, numery kont bankowych • cechy podzielności a szyfry, • cecha podzielności przez 47, • geometria, • tworzymy własne szyfry • tworzymy własne kody. Zajmiemy się również nowoczesnymi narzędziami do szyfrowania i odszyfrowania, np. kodami QR. Poświęcimy sporą część zajęć na nauce programowania w programie Scratch, robotów Lofi, oraz klocków Lego Spike i poznamy wirtualny świat VR. Zorganizujemy konkurs w tej tematyce dla uczniów naszej szkoły, regulamin i pomysły na konkurs zostanie opracowany na zajęciach. Jeśli będzie możliwość to zorganizujemy wycieczkę do Poznania na Wystawę Pogromców Enigmy.

Realizacja

—————————————-

Po wielu miesiącach realizacji zadań grupy Pogromcy Enigmy i nie tylko, wszyscy czujemy niedosyt. Zajęcia miały odbywać się z użyciem tabletów i klocków LEGO oraz ciekawych narzędzi do programowania a tu nic. Dopiero od 19 maja 2021 r. udało nam się wrócić do szkoły.

Wszystkie zajęcia zdalne, w domu, bez sprzętu. Nie lada wyzwanie dla prowadzącego, by uczniowie mieli chęć łączenia się i współpracy. Realizowaliśmy projekt, który opierał się na szyfrowaniu i kodowaniu, czyli poznawaliśmy Enigmę. Dość ambitnie, ale matematycy tak mają.

Tematyka okazała się strzałem w 10-tkę gdyż większość uczestników to chłopcy. Dla dziewczynek też były miłe akcenty. W projekcie wzięło udział uczniowie z klas 4-7 w tym: 4- uczniów z klasy 4a, 5- uczniów z klasy 7ai 7c i 9- uczniów z klasy 6c. Dziewczynki były tylko cztery!

Połączyliśmy przyjemne z pożytecznym. W czasie zajęć było trochę szyfrowania i  kodowani ale również uczyliśmy się historii i matematyki. Każdy  skorzystał. Zajęcia odbywały się 2 razy w tygodniu po godzinie zegarowej. W sumie odbyło się 48 godzin zegarowych.

Pracowaliśmy cały czas w zespołach wiekowych, tak, by każdy czuł się dobrze ze sobą. Tylko nieliczne zajęcia były wspólnie realizowane.

Uczniowie podzielili się na trzy zespoły: I – klasa 4, II- klasa 6 i III – klasa 7.

Każdy zespół wymyślał dla siebie zadanie i je realizował. Byłam tylko doradcą i mentorem, uczniowie przez ten czas byli bardzo twórczy i sami realizowali założenia swoich zadań. Stworzyli prezentacje multimedialne w Office365 PowerPoint, czy gry w Scratch, Notatniku, grę miejską w  Genially oraz szereg innych działań.

Wspólnie udało nam się poznać historię Enigmy, poprzez szereg filmów i zabaw np. na stronie: https://enigma.umww.pl/ a także zorganizowaliśmy seans filmowy z popcornem. Lekcja z filmem Gra tajemnic, była miłą odmianą oraz wprowadziła nas w klimat II wojny światowej.

W lutym 2021 r. zorganizowaliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu, korzystając z filmików edukacyjnych na YT „Owce w sieci”, stron np. otwartezasoby.pl (https://otwartezasoby.pl/lekcje-cyberbezpieczenstwa-of-facebooka/ ) oraz tworzyliśmy za pomocą generatorów fakenewsy, które umieściliśmy na fb szkoły. Było dużo zabawy i śmiechu, wiele fakenewsów nie nadawało się do publikacji. Wszyscy zobaczyli jak łatwo można wprowadzić innych w błąd. Pouczająca lekcja.

Naszym ostatnim wspólnym działaniem było zgłoszenie szkoły do programu Fundacji Orange SuperKoderzy. Uczniowie uznali, że bardzo chcą w przyszłym roku szkolnym kontynuować zajęcia, dlatego też zgłoszenie szkoły było super okazją. Zadanie zgłoszeniowe polegało na przygotowaniu zaproszenia dla SuperKoderów. Wspólnymi siłami przygotowaliśmy zaproszenie komiks w Canvie. Wszyscy Canvę już znali z wcześniejszych zajęć, kiedy to tworzyliśmy kartki świąteczne, dla mamy czy dla kobiet. Napisaliśmy fabułę i dialogi. Tak oto powstał nasz komiks zaproszenie.

Znaliśmy SuperKoderów, ponieważ w styczniu 2021 r. przeprowadzili dla nas warsztaty online z tworzenia quizu w Scratchu oraz stron HTML i CSS. Działania ich dotyczyły cyfrowego zdrowia.

Jeśli chodzi o zadania w zespołach, to jednym z pierwszych zadań, była prezentacja dotycząca enigmy i szyfrowania. Każdy miał swój pomysł na przekazanie informacji  o Enigmie.

Prezentacja 1

Prezentacja 2

Kolejne zadanie, każdy zespól wymyślił sobie sam.

Klasa 4, o którą najbardziej się martwiłam wykonała zadanie w Scratchu. Ich entuzjazm zadziwiał. Projekt w Scratchu,  duszek polskie słowa tłumaczy na alfabet Morsea:

  1. Praca Marysi – https://scratch.mit.edu/projects/507693642 
  2. Praca Patryk – https://scratch.mit.edu/projects/500604409

Oczywiście później powstało jeszcze kilka projektów dotyczących matematyki, np. liczby pierwsze, czy licz pensję.

Klasa 6 bardzo chciała wyjechać na wycieczkę. Niestety było to niemożliwe, zatem zrobili plakat interaktywny: 

Klasa 7 miała przygotować grę w notatniku. Niestety ciągle napotykali na błąd i zadania nie udało się ukończyć0

W międzyczasie powstało wiele filmików poklatkowych oraz projektów w Scratchu i nie tylko.

W połowie maja 2021 r. ogłoszono powrót dzieci do szkół, nareszcie! Uznałam, że ten czas poświęcimy na zabawę i korzystanie z narzędzi, które otrzymała szkoła w ramach projektu. Po wielu tygodniach ciężkiej, ale przyjemnej pracy udało się wejść do pracowni komputerowej. Realizacja celów nie była łatwa. Jednak sądzę, że każdy skorzystał. Bardzo się cieszę, że udało mi się przemycić tyle matematyki na zajęciach oraz, że zainteresowałam uczniów nie tylko graniem na komputerze.

Teraz, aż do wakacji będziemy bawić się klockami LEGO i nie tylko.

Multimedia

 

 

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: 
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Małgorzata Wucens
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:  Szkoła Podstawowa nr 12 z oddz. Integ. Im. J. Korczaka w Pile

Mikołaj Armuszewski
Maria Barczykowska
Hubert Kargul
Maria Kowalska
Gracjan Magdziarz
Maksymilian Pawlikowski
Adrian Posert
Patryk Ratajczyk
Kamil Skrobot
Aleks Szostak
Oliwer Szuda
Paweł Szymczak
Nikodem Thomas
Amelia Wieczorek
Mikołaj Wucens
Aleksander Zborowski