Uczniowskie laboratoria cyfrowe

Założenia projektu

——————————————-

Projektowa podróż po nowe umiejętności cyfrowe. Eksploracja cyberprzestrzeni po wysokie kompetencje interdyscyplinarne oparte na technologii informacyjno-komunikacyjnej.

 

Realizacja

—————————————-.

W projekcie uczniowskie laboratoria cyfrowe wyruszyliśmy w podróż po nowe, nie znane cyber miejsca. Postanowiliśmy eksplorować nieznane instrumentaria cyberprzestrzeni. Spakowaliśmy w plecaki ciekawość, chęci, motywację, zaangażowanie i kulturę osobistą. Wsiedliśmy do cyber autobusu pełnego młodych, zdolnych, różnorodnych ludzi.  Na naszej podróżnej mapie określiliśmy cele. Znalazły się tam różne przystanki, na których mieliśmy okazję poznawać najnowsze technologie w edukacji. I tak oto, przez kilka miesięcy podróżowaliśmy i poznawaliśmy instrumentarium cyberprzestrzeni. Poznaliśmy Lego Education. To właśnie z wykorzystaniem tego narzędzia nauczyliśmy się budowania prostych robotów i realizowaliśmy projekty badawcze. Mieliśmy możliwość prowadzić ciekawe lekcje, angażując uwagę i myślenie kolegów i koleżanek.  Składająca się z kartonowych klocków gra edukacyjna ScottiGo, wprowadziła nas w świat komend, których układanie stanowiło odpowiednik tworzenia określonych algorytmów.

Dzięki wielopoziomowości rozwijaliśmy się zgodnie z naszymi możliwościami i predyspozycjami. Dzięki projektowi doświadczyliśmy rozszerzonej rzeczywistości z wykorzystaniem Merge Cube. Mieliśmy okazje poznać fascynujące miejsca, obiekty, które  obserwowaliśmy z wykorzystaniem technologii wirtualnej i  rozszerzonej rzeczywistości. To właśnie ta przestrzeń, w której mogliśmy sięgać, gdzie wzrok nie sięga.  Dzięki wykorzystaniu BeCreo, zrozumieliśmy podstaw programowania i mechatroniki. Program rozbudził naszą ciekawość poznawczą. Jest to przyrząd, do którego wraca się z zaciekawieniem i wielkim zapałem. Natomiast aplikacja Kahoot pozwoliła nam na kształtowanie kompetencji cyfrowych z wykorzystaniem metod aktywizujących uczniów i w dodatku w bogatym środowisku technologicznym. Ta aplikacja przyprawiała nas o wiele pozytywnych emocji.  Świat kodów Plikers, które na pierwszy rzut oka wyglądały przerażająco, okazał się ciekawym narzędziem do eksplorowania cyberświata. W tym szaleństwie jest metoda do zaangażowania ucznia w proces edukacji.

Okazało się, że nie taki plickers straszny jak go malują. Smartfon – urządzenie, z którym nie rozstaliśmy się do dnia dzisiejszego. Bo przecież smartfon ma dzisiaj moc komputera. Zrobiliśmy też z prywatnego smartfona urządzenie do codziennej nauki. Zorganizowaliśmy szereg kampanii społecznych. Wykorzystaliśmy go do rozwijania i promowania talentów uczniowskich.  W trakcie trwania projektu podjęliśmy szereg interdyscyplinarnych działań, które służyły wzajemnemu oddziaływaniu, by wzbudzać emocje, co gwarantowało skuteczność nauczania i zainteresowanie zajęciami. To czas, w którym uczeń mógł się przekonać, że wiedza, którą posiada, do czegoś się przyda. Co więcej, zostaje utrwalona. Pozytywne doświadczenia związane z przekonaniem o użyteczności własnej wiedzy pozwalają odkryć uczniowi, że warto uczyć się przez całe życie. Rozwój jest drogą do osiągania sukcesów.

W trakcie naszej cyber podróży mogliśmy poznawać, doświadczać ale i wymieniać się wiedzą oraz doświadczeniem. To właśnie tu poznawaliśmy nowych, ciekawych ludzi oraz stawialiśmy kierwsze kroki jako eksperci. Wykazanie się wiedzą i umiejętnościami podczas różnych pokazów motywowało nas do dalszego działania i stwarzało możliwości do ciekawej dyskusji wielopokoleniowej, podczas której budowaliśmy nową relację partnerską.  To właśnie tu przełamywaliśmy bariery, uczyliśmy się siebie nawzajem, nabywaliśmy kompetencje, doświadczaliśmy i spędzaliśmy miło czas.

Ta podróż choć dobiega końca, z całą pewnością jest dopiero początkiem do kolejnych spotkań eksploratorów cyberprzestrzeni.

 

Multimedia

 

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Ks. Dra B. Domańskiego w Zakrzewie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej:  prowadzący Piotr Buława
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

  1. Jakub Malczewski
  2. Jakub Paszko
  3. Artur Piszczek
  4. Stanisław Przymuszała
  5. Oskar Duńka
  6. Jan Graczkowski
  7. Nikodem Judziński
  8. Michalina Pasisz
  9. Aleksandra Brzezinska
  10. Daria Jędrzejewska
  11. Kacper Kelich
  12. Klaudia Kuster
  13. Julia Przybyła
  14. Martyna Massel
  15. Jakub Górecki