Założenia projektu
Celem projektu było poznanie historii i miejsc – symboli Niemczyna, rozwijanie kompetencji kluczowych, w tym kreatywności, przedsiębiorczości, a przede wszystkim kompetencji cyfrowych.
Realizacja tego projektu miała na celu również pobudzanie uczniów do aktywności w kierunku samodzielnego zdobywania wiedzy z różnych źródeł informacji, kształtowania dociekliwości w ich poszukiwaniu oraz inspirowania do pracy indywidualnej i zespołowej. Przy tym ostatnim aspekcie, młodzież uczyła się pracy w grupie – współdziałania, współpracy, dzielenia się pomysłami i obowiązkami. W związku z tym powstały prace, które chcielibyśmy pokazać szerszemu gronu odbiorców.
Realizacja
Od listopada do maja zespół złożony z piętnastu uczniów klas VII pracował nad pięcioma etapami wybranego tematu projektu. Etap I obejmował symbole Niemczyna. Zadaniem uczniów na tym etapie było stworzenie plakatów z miejscami zabytkowymi i użytku publicznego, które znajdują się w naszej miejscowości oraz wykonanie prezentacji multimedialnych. W etapie II uczniowie mieli za zadanie stworzyć karty historyczne na temat dziejów Niemczyna i umieścić na nich takie informacje jak powstanie miejscowości, skąd się wzięła nazwa, najważniejsze daty i wydarzenia ważne dla naszego miejsca zamieszkania. W fazie III zespoły pracowały nad stworzeniem pocztówek z miejscami w Niemczynie i okolicy. Również ze zdjęć tych miejsc powstały kolaże, które oprawiliśmy w anytramy i są wizytówką naszej szkoły. Część IV naszego projektu obejmowała stworzenie prezentacji multimedialnych związanych ze szkołą jak i fotoksiążkę. Prezentacja pokazuje szkołę w dzisiejszej dobie, natomiast w fotoksiążce możemy znaleźć informacje i zdjęcia od początku budowy szkoły do jej wyglądu obecnego. Ostatnim produktem, który stworzyli uczniowie w etapie V były foldery turystyczne z mapkami i dojazdem lub dojściem do miejsc związanych z Niemczynem i okolicą.
Produktem finalnym naszej kilkumiesięcznej pracy było stworzenie filmu, który jest podsumowaniem całego przedsięwzięcia. Ale nie tylko ciężko pracowaliśmy nad produkcją różnego rodzaju wytworów. Nie zabrakło także zajęć z klockami Lego Spike, gdzie po zainstalowaniu aplikacji na tabletach, które otrzymaliśmy w ramach pomocy tworzyliśmy kreatywne postacie, pojazdy, budowle – zabawa była przednia! Ponadto zaangażowaliśmy się w naukę programowania z Scottie Go! Uczniowie musieli zaplanować trasy Scottiego, uwzględniając pojawiające się przeszkody i kolejność wykonywania czynności. Oprócz współpracy w grupie, gdzie uczniowie wspólnie konsultowali ćwiczenia, wypracowywali wspólne rozwiązanie zadania, pomagali sobie nawzajem, gra nauczyła ich także cierpliwości i wytrwałości – uczniowie uczyli się radzić sobie z porażkami i niepowodzeniami w przypadku błędnego wykonania zadania.
Podsumowując, projekt dał uczniom szansę pokazania, czego się nauczyli, co zrobili i co potrafią, ponieważ za prezentację efektów pracy odpowiadali sami uczniowie.
Multimedia
symbole_niemczyna_prezentacja.pptx
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa w Niemczynie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Stefańska Anita
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
Szymon Ciosek
Wanessa Czaplińska
Emilia Dąbek
Sebastian Jakubowski
Oliwier Jerzykowski
Alina Kaniewska
Antonina Kuchcińska
Michalina Maciuba
Kinga Malińska
Gabriela Marzec
Zuzanna Podlewska
Kacper Stróżyński
Martin Szulc
Eryk Śramski
Julia Wesela